آب مروارید و تنبلی چشم

آیا جراحی آب مروارید می تواند تنبلی چشم را اصلاح کند؟

Amblyopia  تنبلی چشم

جراحی خاصی برای تنبلی چشم (آمبلیوپی) وجود ندارد. تنبلی چشم با بستن چشم سالم، تار کردن اپتیکال یا دارویی چشم سالم، تمرینات پلئوپتیک، استفاده از فیلترهای قرمز و منشور و اصلاح عیب انکساری با عینک و یا جراحی انحراف چشم قابل اصلاح است. از جراحی انکساری با لیزیک نیز استفاده شده است. از آنجایی که آب مروارید یکی از علل تنبلی چشم است، جراحی انجام شده می تواند به بهبود وضعیت کمک کند.
آمبلیوپی یا تنبلی چشم معمولاً به عنوان از دست دادن حدت بینایی در یک یا هر دو چشم بدون هیچ تغییری در ساختار چشم تعریف می شود و ممکن است به دلایل مختلف از جمله آب مروارید، استرابیسم یا اختلاف شماره عینک دو چشم  (آنیزومتروپی) ایجاد شود. در این موارد، در حالی که سیستم بینایی در حال رشد است، کودک از یک چشم بیشتر از چشم دیگر استفاده می کند و چشمی که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد عملکرد و حدت بینایی خود را از دست می دهد و به طور کامل رشد نمی کند.

اگرچه متخصصان نمی توانند جراحی خاصی را برای اصلاح تنبلی چشم (از دست دادن حدت بینایی) انجام دهند، برخی از علل ایجاد کننده آن را می توان با جراحی اصلاح کرد. هنگامی که مشکلی که مانع از رشد سیستم بینایی می شد حل شد، می توان از درمان های مختلفی برای بهبود حدت بینایی تنبلی چشم استفاده کرد. این درمان‌ها که در میان آن‌ها استفاده از چسب‌ها برای پوشاندن چشم غالب رایج‌ترین آنهاست، باید قبل از 8 سالگی، یعنی قبل از پایان رشد سیستم بینایی، در دوره به اصطلاح انعطاف‌پذیری مغز، عملی شوند. . در غیر این صورت، از دست دادن حدت بینایی ممکن است دائمی و غیر قابل برگشت باشد. بنابراین معمولاً  تنبلی چشم در بزرگسالان قابل اصلاح نیست.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم چیست؟

تنبلی چشم (یا آمبلیوپی) زمانی است که در دوران کودکی چشم به دلیلی قادر نیست تصویر واضحی به مغز ارسال کند و در نتیجه بینایی کاهش می یابد. این وضعیت اگر تا حدود 9 سالگی درمان نشود، دائمی خواهد شد. تنبلی چشم می تواند حاصل انحراف چشم  یا تاری تصویر در چشمی باشد که برای بهبود بینایی نیاز به تجویز عینک دارد.

 

فیلم تنبلی چشم Amblyopia video

علل ایجاد تنبلی چشم چیست؟

شایع ترین علت تنبلی چشم انحراف چشم است. در انحراف چشم تصویر در هر دوچشم به صورت یکسان تشکیل نمی شود. در چشمی که انحراف دارد تصویر کیفیت پایین تری دارد و این چشم تنبل می شود. سایر علل تنبلی چشم شامل آب مروارید، عیوب انکساری چشم ها به خصوص اگر عیب انکساری در دو چشم مساوی نباشد (آنیزومتروپی) و بسته بودن یک چشم به مدت نسبتاً طولانی مثلا به علت افتادگی پلک است.

درمان تنبلی چشم چیست؟

Amblyopia treatment درمان تنبلی چشم

برای درمان آمبلیوپی باید علت زمینه ای ایجاد آن را اصلاح کرد. آب مروارید مادرزادی نیز می تواند باعث آمبلیوپی شود. انجام عمل جراحی آب مروارید روی یک کودک خردسال مبتلا به آب مروارید مادرزادی اغلب می تواند آمبلیوپی را به طور کامل اصلاح کند یا حداقل حدت بینایی چشم(های آسیب دیده) را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.
با این حال، هر چه سن فرد مبتلا به آمبلیوپی بیشتر شود، احتمال اینکه جراحی آب مروارید به طور کامل بینایی را در تنبلی چشم بازگرداند، کمتر می شود. اما این امکان وجود دارد که بعد از عمل جراحی در چشم آمبلیوپ  بهبود قابل توجهی در بینایی وجود داشته باشد. این بستگی به این دارد که چه مقدار از اختلال بینایی در چشم آسیب دیده ناشی از آمبلیوپی و چه مقدار به دلیل آب مروارید است.
مطالعات اخیر در مورد پلاستیسیته مغز انسان نشان داده است که درمان بینایی، جراحی استرابیسم و سایر اقدامات (از جمله جراحی آب مروارید) ممکن است قادر به بهبود حدت بینایی چشم آمبلیوپی در بزرگسالان باشد با این حال، مداخله زودهنگام در دوران کودکی در بهبود بینایی در تنبلی چشم بسیار مؤثرتر است.

در صورت وجود مشکل انکساری کودک باید از عینک با شماره مناسب استفاده کند.
در صورتی که علت تنبلی چشم استرابیسم است که به تنبلی چشم استرابیسمی معروف است، چشم پزشک متخصص این آسیب شناسی می تواند بسته به ویژگی های بیمار و نوع استرابیسمی که بیمار دچار آن می شود، گزینه های مختلفی را انتخاب کند. 

فیلم درمان تنبلی چشم Amblyopia Treatment video

 

برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

 

جراحیهای چشم