جراحی آب مروارید و دید نزدیک

نحوه بهبود دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید

جراحی آب مروارید و تاری دید نزدیک Cataract Surgery and Near Visionپس از عمل جراحی آب مروارید همه چیز از نزدیک خیلی تار است! آیا قرار نبود جراحی آب مروارید بینایی را اصلاح کند؟  اغلب تعجب آور است که چقدر از اوقات شبانه روز ما صرف دیدن چیزها از نزدیک می شود. خوشبختانه، چند روش خوب وجود دارد که به شما امکان می دهد دوباره از نزدیک ببینید.
رایج ترین راه برای بهبود دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید استفاده از عینک مطالعه یا عینک تدریجی است. با این حال، با استفاده از تکنیک مونویژن با لنزهای تماسی یا با لیزیک نیز می توان بدون عینک اشیاء نزدیک را ببینیم.  در نهایت، حتی راه‌هایی وجود دارد که می‌توان به طور روشمند کار کرد و چشم‌ها را ‌طوری عادت دهیم که بدون عینک بتوانیم ببینیم.
بنابراین گزینه های زیادی برای توانایی خواندن مجدد پس از جراحی آب مروارید وجود دارد. بنابراین اجازه دهید هر گزینه را مفصل تر توضیح دهیم که چه کارهایی می توانیم بکنیم. اما قبل از پرداختن به این موضوع ابتدا بیایید ببینیم که چرا دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید تار می شود.

از دست دادن دید نزدیک

بیایید در مورد چیزی صحبت کنیم که در مرحله ای از زندگی برای چشم همه اتفاق می افتد. منظور پیرچشمی است. موضوع پیرچشمی به درک اینکه چرا دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید تار می‌شود کمک می‌کند.
در داخل چشم ما یک عدسی طبیعی وجود دارد. همین عدسی بعداً در طول زندگی کدر شده و به آب مروارید تبدیل می شود و در نتیجه هدف از  جراحی آب مروارید برداشتن همین عدسی است که اکنون کدر شده و بینایی را تار کرده است.
به یاد دارید زمانی که در دهه 20 سالگی بودید، می توانستید همه چیز را از دور و از نزدیک واضح ببینید؟ دلیل آن وجود همین عدسی است. این عدسی انعطاف پذیر است و می‌تواند هر زمان که نیاز باشد برای دیدن اشیاء از نزدیک، تغییر شکل دهد.
اما به تدریج انعطاف پذیری این لنز کمتر می شود. در نتیجه، تغییر شکل این لنز سخت تر شده و امکان تمرکز بر اشیاء از نزدیک را دشوارتر می کند. دید نزدیک شما تار می شود. بنابراین، برای بازگرداندن بینایی نزدیک شروع به استفاده از عینک مطالعه یا عینک تدریجی می کنید. توجه داشته باشید که اگر نزدیک بین باشید، می توانید برای مطالعه عینک خود را بردارید، زیرا تمرکز دید چشم شما به طور طبیعی نزدیک است.
به این پدیده پیرچشمی می گویند. دلیل دست دادن توانایی مطالعه با افزایش سن پیر چشمی است. (در اکثر افراد بعد از 40 سالگی شروع می شود).
عدسی در نهایت کدر شده و به آب مروارید تبدیل می شود. این آب مروارید از طریق جراحی آب مروارید برداشته می شود تا بینایی بر گردد.

از دست دادن دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید

جراحی آب مروارید و تاری دید نزدیک Cataract Surgery and Near Visionهنگامی که آب مروارید برداشته می شود، با یک لنز مصنوعی جدید جایگزین می شود. این لنز جدید دارای قدرت اپتیکی خاصی است که به آن امکان می دهد عملکرد لنز طبیعی قدیمی را بازیابی کند. معنای این جمله این است که اگر قبلاً برای دید دور عینکی نبودید، پس از عمل هم شماره چشم شما برای دور صفر یا نزدیک به صفر نتظیم می شود.
این لنز مصنوعی جدید از پلاستیک یا سیلیکون انعطاف ناپذیر ساخته شده است و مشابه عدسی طبیعی قبلی، قادر به تغییر شکل برای ایجاد دید واضح برای فواصل دور و نزدیک نیست.
این امر باعث می شود که با استفاده از عدسی مصنوعی استاندارد آب مروارید، دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید تار باشد. توجه داشته باشید که در زمان جراحی آب مروارید، می توان از لنزهای ویژه ای استفاده کرد که علاوه بر اصلاح دید دور، بینایی را برای نزدیم و مطالعه اصلاح کند.
اما برای افرادی که از لنز استاندارد تک کانونی استفاده می کنند، دید نزدیک باید به نحوی اصلاح شود.

روش معمول برای بهبود دید نزدیک

به طور مرسوم بعد از جراحی آب مروارید دید نزدیک با استفاده از عینک مطالعه یا عینک تدریجی اصلاح می شود.
     اگر راه دور را به اندازه کافی خوب می بینید، تنها چیزی که نیاز دارید یک عینک مطالعه است تا هر زمان که می خواهید اشیاء را از نزدیک ببینید، از آن استفاده کنید.
     اگر نیاز دارید دید راه دور خود را نیز بهتر کنید (مثلاً به دلیل وجود مقداری آستیگماتیسم)، می توانید از عینک تدریجی استفاده کنید. این عینک می تواند هنگام نگاه کردن به دور، دید  دور شما را تصحیح کند و هنگام نگاه کردن به پایین برای خواندن، دید نزدیک را اصلاح کند.
عینک روشی بسیار موثر برای بهبود دید نزدیک است. تهیه آن خیلی سریع و ارزان است. امروزه می توانید به راحتی یک عینک مطالعه را از داروخانه محل زندگی خود نیز تهیه کنید. عینک مطالعه آنقدر ارزان است که حتی می توانید برای هر اتاق خانه خود یک عدد بخرید.
اما همه مایل به استفاده از عینک پس از جراحی آب مروارید نیستند. هنگام آشپزی یا ورزش، شیشه هلی عینک می توانند مه آلود شوند. از نظر زیبایی همه از عینک خوششان نمی آید. از اینکه باید برای دیدن اشیاء نزدیک همیشه عینک مطالعه خود را به همراه داشته باشید، می تواند، دردسرساز باشد. پس بیایید گزینه های دیگر را نیز بررسی کنیم.

مونوویژن

وجود دو چشم باعث می شود تا بینایی هر چشمی درهماهنگی با چشم دیگر، بهبود یافته و تقویت شود. اما اگر به جای آن، بخواهیم دامنه دید بدون عینک را بهبود ببخشیم، چه کار می توانیم بکنیم؟ برای نیل به این هدف می توانیم از دو چشم برای دیدن فواصل متفاوت استفاده کنیم.
به جای تمرکز هر دو چشم برای دور، یک چشم برای دید نزدیک اصلاح می شود. بنابراین، چشم ها کارهای مختلفی انجام می دهند. یک چشم مسئول دید دور و چشم دیگر مسئول دید نزدیک خواهد بود.
این به عنوان مونوویژن (monovision) نامیده می شود. عجیب به نظر می رسد، اما در واقع می تواند کارایی بسیار خوبی داشته باشد. بسیاری از افراد می توانند به خوبی با این تنظیمات سازگار شوند.
بسیاری از افرادی که از لنزهای تماسی قبل از جراحی آب مروارید استفاده می کنند، ممکن است قبلاً تجربه ای با مونویژن داشته باشند. همین کار را می توان با لنزهای تماسی بعد از جراحی آب مروارید نیز انجام داد. ممکن است تنها چیزی که برای بهبود دید نزدیک لازم باشد، گذاشتن تنها یک لنز تماسی در یک چشم برای تمرکز دید نزدیک باشد.
اما برای کسانی که نمی خواهند از لنزهای تماسی استفاده کنند یا تحریک لنزهای تماسی آزارشان می دهد، گزینه دیگری وجود دارد: جراحی لیزری چشم مانند لیزیک
بعد از جراحی آب مروارید می توان از لیزیک برای ایجاد مونویژن استفاده کرد. انجام لیزیک روش دائمی برای بهبود دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید است. در مورد تاچ آپ لیزیک بعد از جراحی آب مروارید بیشتر بخوانید.
همه این ها گزینه های عالی هستند.  اما اگر نمی خواهید از عینک و یا لنز تماسی استفاده کنید یا مونویژن با لیزیک انجام دهید چه گزینه دیگری خواهید داشت؟
خوب ممکن است خوش شانس باشید که واقعاً دید نزدیک خود را از طریق آموزش بینایی بهبود بخشید!

آموزش بینایی

وقتی به چیزی نگاه می کنیم، چشمان ما آن اطلاعات را به مغز می فرستد. معلوم است که چشم ها فقط پیام رسان هستند. مغز تمام پردازش های بینایی واقعی را انجام می دهد تا به ما بگوید چه می بینیم.
مغز کارهای بسیار جذابی انجام می دهد. مغز به جای اینکه صرفاً تصویر خام را به ما بازگرداند، در واقع برخی پردازش ها را برای بهبود بینایی ما انجام می دهد.
اینکه چگونه با تکرار، مغز می تواند در سایر وظایف زندگی ما بهبود یابد، ما می توانیم توانایی مغز خود را برای پردازش بینایی بهبود ببخشیم. این به معنای دید بهتر حتی دید نزدیک بدون عینک است.
زمانی که مغز ما تصاویر چشمانمان را پردازش می کند، این کار را با الگوی خاصی انجام می دهد. (واقعیت جالب این است که این الگو معمولاً در الگوریتم‌های تشخیص تصویر رایانه‌ای نیز استفاده می‌شود)
با آموزش چشمان خود بر روی این الگو، توانایی مغز خود را برای پردازش تصاویر و دیدن تقویت می کنیم. این کار نه تنها می تواند دید دور را بهبود ببخشد، بلکه می تواند به ما امکان دهد بدون عینک از نزدیک بخوانیم.
در اینجا کاری شبیه به وزنه برداری باید انجام داد که باید برای رسیدن به نتیجه تلاش کنید. اما نرم افزارهای خوبی برای شروع برنامه آموزشی بینایی شما وجود دارد:
     Galaxy Vision  یک برنامه رایگان برای دستگاه های Apple iOS است که یک بازی منطبق را با آن الگوهای خاص ترکیب می کند تا پردازش بینایی را بهبود بخشد.
     RevitalVision  یک برنامه آموزشی بینایی مبتنی بر وب با استفاده از آن الگوهای خاص است و از نظر بالینی برای درمان بیماری هایی مانند آمبلیوپی ثابت شده است.

خلاصه

برای بسیاری از افراد، دید نزدیک پس از جراحی آب مروارید تار است. به طور معمول، این دید نزدیک با عینک مطالعه یا عینک پیشرونده اصلاح می شود. اما برای کسانی که عینک نمی خواهند، اصلاح بینایی با مونویژن تکنیکی است که اغلب با استفاده از لنزهای تماسی یا انجام لیزیک حاصل می شود. در نهایت، می توان از همه این موارد اجتناب کرد و با کار کردن بر روی مغز از طریق تمرین دید متمرکز، آنچه را که از نزدیک می بینید بهبود ببخشید.
 
برای کسب اطلاعات کاملتر و مشاوره برای مناسب ترین و جدیدترین روش عمل جراحی آب مروارید و اصلاح مشکلات همراه مثل پیرچشمی و آستیگماتیسم می توانید با مرکز چشم پزشکی دکتر نادری تماس بگیرید.
 

جراحیهای چشم