تاری دید

تاری دید ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود، بنابراین اگر بینایی شما تار است بهتر است توسط متخصص چشم پزشکی بررسی شوید. تاری دید می تواند شدت های مختلفی داشته باشد. در کمترین حد خود، تاری دید می تواند شامل محو بودن اشیاء در فاصله دوریا نزدیک شد باشد. از طرف دیگر، تاری دید می تواند به حدی باشد که بر عملکرد شما و مراقبت از خودتان تأثیر بگذارد.

افراد ممکن است این واقعیت را دست کم بگیرند که تاری دید می تواند تأثیر مستقیم سایر بیماری ها مانند سکته مغزی یا میگرن باشد. مصرف برخی از داروها همچنین می تواند منجر به تاری دید، همراه با سایر عوارض جانبی مانند سردرد ، حساسیت به نور و قرمزی و چشم های تحریک شده شود. اگرچه تاری دید می تواند نتیجه عیوب انکساری چشم باشد، در صورت عدم درمان می تواند عواقبی برای سلامتی چشم شما به همراه داشته باشد.

علل تاری دید

مشکلات و شرایط چشمی مختلفی وجود دارد که می تواند باعث تاری دید شود. علل تاری دید می تواند شامل:

عیوب انکساری

refractive error عیوب انکساری برای درک اینکه چگونه عیوب انکساری باعث تاری دید می شود، ابتدا بدانیم که چشم ها چگونه کار می کنند. عیوب انکساری که باعث تاری دید می شوند عبارتند از:

دوربینی:باعث تاری دید در هنگام مشاهده اشیا از نزدیک می شود، مانند هنگام خواندن کتاب یا استفاده از کامپیوتر.

نزدیک بینی: باعث تاری دید هنگام مشاهده اشیا در فاصله دور، مانند تماشای تلویزیون یا رانندگی می شود.

آستیگماتیسم: باعث تاری دید هنگام مشاهده اشیا در همه فواصل، از مطالعه و استفاده از رایانه گرفته تا رانندگی و تماشای تلویزیون می شود.

آب مروارید

آب مروارید به معنی کدورت لنز طبیعی چشم شما است. در ابتدا، هرگونه تاری دید ممکن است تقریباً نامحسوس باشد. با این حال، با گذشت زمان و پیشرفت بیماری، آب مروارید در نهایت می تواند منجر به تاری دید شدید شود که تأثیر زیادی در استقلال شما خواهد گذاشت.

اگر آب مروارید برداشته شده و تاری دید مجددا ایجاد شود، کدورت کپسول خلفی - که به آن "آب مروارید ثانویه" نیز می گویند، ممکن است دلیل آن باشد. درمان این حالت بسیار آسان است.

رتینوپاتی دیابتی

رتینوپاتی دیابتی بیماری شبکیه ناشی از دیابت است. سطح بالای قند خون باعث آسیب به شبکیه چشم (سطح تمرکز در پشت چشم) می شود. در مرحله نهایی رتینوپاتی دیابتی، به علت  ادم ماکولا (لکه زرد شبکیه)، می تواند باعث تاری دید شود.

غشاء اپی رتینال

غشاء اپی رتینال یک لایه نازک و الیافی است که بر روی شبکیه چشم تشکیل می شود. این غشاء مانند یک فیلترعمل می کند که تا حدی نور ورودی به چشم شما را مسدود می کند، که منجر به تاری دید می شود.

قوز قرنیه

keratoconus کراتوکونوس یا قوز قرنیهقوز قرنیه نوعی بیماری چشمی است که منجر به ایجاد قرنیه مخروطی شکل قرنیه (قسمت شفاف جلوی چشم شما) می شود. از آنجا که قرنیه بیشترین تمرکز نوری چشم را انجام می دهد، شکل نامنظم آن می تواند باعث تاری دید شود.

تخریب ماکولا و سوراخ های ماکولا

ماکولا قسمت مرکزی شبکیه چشم در پشت چشم شما است. ماکولا این امکان را به شما می دهد که جزئیات، رنگ و چیزهایی را که مستقیماً در مقابل شما هستند، مشاهده کنید. دژنراسیون ماکولا و سوراخ های ماکولا به ماکولا آسیب می رسانند و باعث تاری دید بینایی می شوند.

جدا شدن شبکیه

جدا شدن شبکیه یک فوریت پزشکی جدی است که می تواند باعث تاری دید ناگهانی شود. همچنین ممکن است تعدادی از علائم دیگر مانند جرقه زدن و دیدن اجسام شناور و کوری ناگهانی ایجاد کند.

انسداد ورید شبکیه

اگر سیاهرگهای خونی تغذیه کننده شبکیه مسدود شوند، به عنوان انسداد ورید شبکیه شناخته می شود. این مشکل می تواند باعث تاری دید ناگهانی  و همچنین کوری ناگهانی شود.

ناخنک

ناخنک یک رشد خوش خیم است که در سطح چشم ایجاد می شود. گاهی اوقات، ناخنک می تواند روی قرنیه رشد کند. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند شکل قرنیه را تغییر دهد و باعث تاری دید شود.

خونریزی زجاجیه ای

اگر خون به داخل ژل زجاجیه ای که چشم شما را پر می کند نشت کند، می تواند نوری را که به چشم شما وارد می شود مسدود کند و باعث تاری دید شود. خونریزی زجاجیه می تواند ناشی از ضربه یا آسیب باشد، یا ممکن است در نتیجه یک بیماری چشمی مانند رتینوپاتی دیابتی باشد.

عفونت، التهاب یا آسیب دیدگی چشم

بسیاری از افراد در اثر عفونت یا آسیب دیدگی دچار تاری دید می شوند. مشکلات پلک و مژه گاهی اوقات می تواند باعث تاری دید  می شود، همچنین کنژنکتیویت (ورم ملتحمه) عفونت شایع چشم است که ممکن است باعث تاری دید شود.

درمان تاری بینایی

درمان کاملاً به علت زمینه ای ایجاد تاری بستگی خواهد داشت. عیوب انکساری - از جمله بینایی دوربینی ، نزدیک بینی و آستیگماتیسم - اکنون به مدد لیزیک و سایر روش های جراحی لیزر  و غیر لیزری پیشرفته چشم (فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی، کراتوپلاستی هدایتی، کارگذاری رینگهای داخل قرنیه ای و کاشت داخل قرنیه ای Inlay) می تواند در بیشتر افراد به طور دائمی بینایی اصلاح شود.

جراحیهای چشم