سن پیرچشمی

Presbyopia Ageسن پیرچشمی   پیرچشمی از دست دادن تدریجی توانایی چشم ها برای تمرکز بر روی اجسام نزدیک است. پیرچشمی بخش طبیعی و اغلب آزاردهنده پیری است. پیرچشمی معمولاً ابتدائاً بین 40 تا 45 سالگی احساس می شود و تا حدود 65 سالگی به مرور بدتر می شود.
ممکن است زمانی متوجه پیرچشمی شوید که کتاب و یا روزنامه ای را در دست بگیرید تا بتوانید آن را بخوانید. یک معاینه چشم پزشکی می تواند پیرچشمی را تایید کند.  

در چه سنی افراد به طور معمول به پیرچشمی مبتلا می شوند؟

پیرچشمی به تدریج ایجاد می شود. ممکن است اولین بار بعد از ۴۰ سالگی متوجه این علائم و نشانه‌ها شوید:
  •      تمایل به نگه داشتن مطالب خواندن دورتر برای واضح تر شدن حروف
  •      تاری دید در فاصله خواندن معمولی
  •      خستگی چشم یا سردرد پس از مطالعه یا انجام کارهای نزدیک
اگر خسته باشید یا در شرایطی با نور کم قرار بگیرید، ممکن است متوجه شوید که این علائم بدتر می شوند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تاری دید نزدیک شما را از خواندن، انجام کارهای نزدیک یا لذت بردن از سایر فعالیت های عادی باز می دارد، به چشم پزشک مراجعه کنید. او می تواند تشخیص دهد که آیا پیرچشمی دارید یا خیر و شما را در مورد گزینه هایتان راهنمایی کند.
در شرایط زیر به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید:

پیرچشمی چگونه تشخیص داده می شود؟

پیرچشمی با معاینه چشم ها توسط چشم پزشک تشخیص داده می شود. معاینه اولیه چشم شامل ارزیابی انکسار و معاینه سلامت چشم است.
ارزیابی انکسار، با استفاده از دستگاه های مختلف به تشخیص عیوب انکساری مانند نزدیک بینی (میوپی)،  دوربینی  (هایپروپی) ، آستیگماتیسم و پیرچشمی کمک می‌کند. برای ارزیابی بینایی از چارت های دید دور و برای ارزیابی پیرچشمی از چارت دید نزدیک استفاده می شود.ابتدا با استفاده از دستگاه های مخصوص انکسارسنجی میزان عیب انکساری چشم ها مشخص می شود.
در مرحله بعد، ابتدا با گذاشتن عدسی های مختلف جلوی چشم فرد معاینه شونده،  دید دورارزیابی خواهد شد. پس از تعیین عیب انکساری و میزان دید دور، دید نزدیک ارزیابی می شود. بنابراین موقع آزمایش، بینایی هر چشم جداگانه ارزیابی می شود. چون قدرت بینایی چشم ها ممکن است متفاوت باشد، عینک های اصلاحی متفاوتی برای هر چشم تجویز می شود.
فیلم پیرچشمی Presbyopia video
 

 

جراحیهای چشم