بیماری های چشم

بسیاری از مردم علائم بیماریها و ناراحتی های چشمی  را نمی دانند.  وقتی نوبت به اطلاعات عمومی از بیماری های چشم می رسد، بسیاری از افراد  ممکن است اطلاعات اندکی در مورد بیماری های بالقوه خطرناک چشمی داشته باشند. یک نظرسنجی اخیر در امریکا نشان داد که تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکایی بیش از از دست دادن حافظه، یا توانایی راه رفتن یا شنیدن نگران کور شدن هستند. با این وجود تقریباً 30٪ از افراد مورد بررسی اعتراف کردند که هرگز چشمشان را معاینه نکرده اند.
در مباحث آتی، با برخی از رایج ترین بیماری های چشمی و برخی از راه های تشخیص آنها آشنا خواهید شد. این موارد شامل بیماری های  قسمت های مختلف چشم است که گاهاٌ می توانند کور کننده باشند و یا در زندگی فرد تاثیر عمیقی داشته باشند. همچنین با علائم بیماری های چشمی که می توانند نشانه ای برای احتمال اختلالات چشم ها و سیسیتم بینایی و نیاز به مراجعه برای معاینه کامل چشم پزشکی باشند، آشنا خواهید شد.

بیماری های قرنیه و ملتحمه

conjunctivitis کنژنکتیویت به لایه بافتی نازک و شفافی که روی سفیدی چشم قرار دارد، ملتحمه گفته می شود. باکتری ها، ویروس ها، مواد شیمیایی یا ذرات موجود در محیط می توانند باعث قرمزی، اشکریزش ، خارش و ترشح شوند. به این حالت  ورم ملتحمه یا کنژنکتیویت گفته می شود. ملتحمه همچنین می تواند در اثر اشعه ماورا بنفش خورشید آسیب ببیند و باعث ایجاد ناهمواری به نام پینگکولا (pingueculae) شود و یا حتی باعث رشد ملتحمه بر روی قرنیه (بیماری به نام ناخنک) شود. با استفاده از عینک آفتابی در فضای باز از این بیماری ها جلوگیری کنید. اگر این بیماری ها را داشته باشید،  اشک مصنوعی می توانند برای حفظ راحتی چشم مفید باشد.
قرنیه یک ساختار شفاف و منحنی در قسمت جلوی کره چشم است. قرنیه اجازه می دهد تا نور به چشم وارد شود و به عدسی چشم  کمک می کند تا تصویر را بر روی شبکیه چشم متمرکز کند. در زمان بیداری، قرنیه با محیط در تماس است و بنابراین در معرض خشک شدن، عفونت و آسیب قرار دارد. عفونت قرنیه (کراتیت) باید سریع ارزیابی و درمان شود زیرا می تواند منجر به کاهش بینایی شود. استفاده کنندگان از لنزهای تماسی به ویژه در معرض خطر هستند و اگر علائم قرمزی، اشکریزش ، درد یا ترشح دارید، باید فوراً  به پزشک مراجعه کنید.
خشکی چشم یک مشکل شایع است، به خصوص برای کسانی که ساعت های زیادی روی صفحه کامپیوتر تمرکز دارند. مکمل های اشک مصنوعی و بهداشت پلک می تواند در درمان این بیماری مفید باشد. در موارد شدیدتر ، ممکن است برای بازگرداندن راحتی و شفافیت بینایی از داروهای آنتی بیوتیکی، مکمل های روغن خوراکی و انسداد کانال خروج اشک استفاده شود. ادامه مطلب =>

بیماری های شبکیه

stargardt disease بیماری اشتارگارد لکه زرد شبکیه بیماری های شبکیه از علل اصلی نابینایی است و تشخیص زود هنگام آن بسیار حائز اهمیت است.
در اینجا نحوه محافظت از بیناییتان را توضیح خواهیم داد:

•      از عوامل زمینه ساز بیماری های شبکیه خود که ممکن است شامل سن، سابقه خانوادگی یاوضعیت سلامتی قبلی باشد، آگاه باشید.
  •      در صورت مشاهده علائمی مانند تاری دید یا کج و معوجی دید مثلاً مواج به نظر رسیدن خطوط مستقیم، یا دیدن لکه های تاریک، جرقه های نورانی یا مگس پران، بلافاصله به پزشک چشم مراجعه کنید.
  •      معاینه کامل شبکیه منظم با ریختن قطره در چشم برای باز شدن مردمک داشته باشید.
  •      برای مراقبت تخصصی از بیماری ها و اختلالات شبکیه به متخصص شبکیه مراجعه کنید. ادامه مطلب =>

بیماری های پلک و کاسه چشم

eyelid disease بیماری های پلک پلک ها از چین های نازک پوست، عضله و بافت همبند تشکیل شده اند. پلک ها از چشم محافظت می کنند و اشک را روی سطح  چشم پخش می کنند. قسمت داخلی پلک ها با ملتحمه پلکی پوشانده شده و قسمت بیرونی پلک ها با نازک ترین پوست بدن پوشانده شده است. در حالی که هم بیماری و هم آسیب می توانند پلک ها را تحت تأثیر قرار دهند، اما مهمترین علت اختلال در عملکرد پلک تغییر طبیعی است که با افزایش سن همراه است. با شل شدن پوست و از بین رفتن قابلیت انعطاف پذیری بافت عضلانی، علائم مختلفی می تواند رخ دهد. خبر خوب این است که روش های جراحی پلک، ساده و بسیار کارآمد هستند. برخی از بیماری های رایج پلک شامل موارد زیر است: گل مژه ، بلفاریت، شالازیون، آنتروپیون، اکتروپیون، شلی و پف پلک، ورم پلک  و تومورهای پلک. ادامه مطلب=>

بیماری های چشم اطفال

children eye disease بیماریهای چشم کودکانچشم و بینایی سالم یکی از قسمتهای مهم رشد کودکان است. چشم اطفال باید به طور منظم معاینه شود، زیرا بسیاری از مشکلات بینایی و بیماری های چشمی می توانند به موقع تشخیص داده و درمان شوند. اختلالات و بیماری های مختلف چشمی وجود دارد که می تواند بینایی کودک را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت مشکوک بودن به یک بیماری چشمی یا اگر کودکی در غربالگری بینایی دچار مشکل بود، باید برای ارزیابی و تشخیص بیشتر به چشم پزشک ارجاع شود. تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از اختلالات بینایی مادام العمر بسیار مهم است.

اگر کودکتان این علائم را داشت به چشم پزشک مراجعه کنید:

بیماری های اعصاب چشم

neuro ophthalmology disease بیماری های اعصاب چشمنورولوژی چشم مشکلات بینایی است که مربوط به سیستم عصبی است. اختلالات بینایی می تواند به دلیل اختلالات عصب بینایی، سیستم عصبی مرکزی (مغز و ستون فقرات) ، حرکت کره چشم و ناهنجاری مردمک ایجاد شود.
عصب بینایی چشم را به مغز متصل می کند و مانند یک کابل برق عمل می کند که برای پردازش اطلاعات بصری را از چشم به مغز می آورد.

اختلالات بینایی عصبی ناشی از بیماری هایی است که بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد، مانند مالتیپل اسکلروزیس و تومور مغزی. این اختلالات می تواند شامل اختلال در پلک ها و عضلاتی باشد که حرکت چشم را کنترل می کنند، یا ممکن است بر روی خود عصب بینایی تأثیر بگذارد و در نتیجه اختلال بینایی جزئی یا کامل ایجاد شود. با تشخیص و درمان به موقع، پزشکان می توانند به کنترل علائم شما و بازیابی بینایی از دست رفته کمک کنند. بسته به شرایط منحصر به فرد شما، درمان ممکن است شامل تغییر در سبک زندگی (مانند ورزش و کاهش وزن) ، دارو یا جراحی باشد. ما برای تعیین علت مشکلات بینایی شما از ابزارها و تکنیک های پیشرفته تشخیصی استفاده می شود. ادامه مطلب =>

اورژانس های چشم پزشکی

Eye emergencies اورژانس های چشم پزشکیدر موارد آسیب دیدگی های چشم، ترس از نابینایی بیماران را وحشت زده می کند. در مواقع اورژانس بیماران باید به سرعت تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند تا بهترین فرصت ممکن را برای موفقیت درمانی داشته باشند. بسیاری از موارد اورژانسی  نیاز به مشاوره چشم پزشکی دارند اما قدم های اصلی ممکن است توسط پزشک اولیه برای جلوگیری از عوارض قابل توجه شروع شود.

آسیب های اورژانسی چشم می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی منجر به نابینایی و حتی مرگ شود. مداخله زودهنگام و مناسب - که گاهاً طی چند ساعت انجام می شود - بسیار مهم است.

اکثر مردم معتقدند که آسیب دیدگی چشم در محل کار به ویژه در صنایع تولیدی و ساختمانی شایع است. برعکس، تقریباً نیمی از (44.8٪) از آسیب های مربوط به چشم (موارد اورژانسی چشم) در خانه اتفاق می افتد.  40٪ دیگر از آسیب دیدگی های چشم به دلیل فعالیت های ورزشی  است. این آمار تصور اینکه اکثر آسیب های چشم در محل کار رخ می دهد را رد می کند. آنچه حتی بسیار تکان دهنده تر است این واقعیت است که حدود 78 درصد از افرادی که آسیب دیده اند از هیچگونه عینک محافظی استفاده نکرده اند. ادامه مطلب =>

بیماری های التهابی چشم

inflammatory eye disease بیماری های التهابی چشمبیماری های التهابی مختلفی با منشاء و علل زمینه ای متنوع ممکن است ساختمان های چشم را درگیر کند. التهاب های چشم معمولا در زمینه سایر بیماری های التهابی به خصوص بیماری های روماتیسمی مثل روماتیسم مفصلی، کمردرد ناشی از اسپوندیلیت (الهتاب مفاصل ناحیه کمر)، بیماری بهجت و سایر بیماری های بافت همبندی بروز می کند.

در التهاب های چشمی ممکن است یک چشم یا هر دو چشم گرفتار شوند. التهاب ممکن است بافت های مختلف چشم را درگیر کند که می تواند باعث بروز یووئیت، اسکلریت، اپی اسکلریت و التهاب سایر قسمت های ساختمان چشم شود.

التهاب چشم بخشی از درگیری کلاسیک سه گانه درروماتیسم مفصلی است. شایعترین تظاهرات یووئیت قدامی حاد (آیریتیس) است. سایر بیماری های التهابی چشم مانند التهاب ملتحمه استریل ، کراتیت یا اپی اسکلریت نیز ممکن است رخ دهد. با توجه به ویژگی سیستمیک بیماری، جای تعجب است که ضایعات چشمی معمولاً فقط روی یک چشم تأثیر می گذارند، اگرچه ممکن است گاهی اوقات ضایعات دو طرفه دیده شود. بیمار قرمزی ، فتو فوبیا ، افزایش اشکریزش و یا کاهش بینایی را تجربه می کند. باید تأکید کرد که معاینه چشم پزشکی دقیق ، از جمله استفاده از اسلیت لامپ، برای تأیید یا رد تشخیص ضایعات چشمی، حتی در صورت خفیف بودن علائم، ضروری است. اگر ضایعات در مراحل اولیه درمان نشوند، ممکن است آسیب دائمی و برگشت ناپذیری به بینایی وارد شود. التهاب چشم حتی سالها پس از حمله اولیه تمایل زیادی به عود دارد. ادامه مطلب =>