هاله بینی

چرا ممکن است هاله بینی داشته باشید؟ چراغ های خیابان تار به نظر می رسند؟

بهاله بینی Halo visionرخی از بیماری های چشمی می توانند اثرات قابل توجه تری در شب داشته باشند. هاله بینی، به خصوص با افزایش سن بسیار رایج است. آیا برایتان اتفاق افتاده که شب در حال رانندگی در خیابان هستید و ناگهان متوجه می‌شوید که فرمان را کمی محکم‌تر گرفته‌اید. بیش از حد معمول چشمتان را تنگ کرده اید. در صندلی خود به جلو خم شده اید تا دید بهتری داشته باشید.
دور چراغ های خیابان هاله ای از نور دیده می شود. و فکرش را بکنید، چراغ‌هایی که به سمت شما می‌آیند بزرگ‌تر و مبهم‌تر از گذشته به نظر می‌رسند.

هاله بینی چیست؟

هاله ها، مانند دایره های روشن یا حلقه های اطراف منبع نور دیده می شوند و می توانند نگران کننده باشند. و واقعاً می تواند بر توانایی شما در رانندگی ایمن در شب تأثیر بگذارند.
درجاتی از هاله بینی در بینایی شما کاملاً طبیعی است. اما زمانی که هاله ها بر کیفیت دید شما تأثیر می گذارند، به ویژه اگر شرایطی را ایجاد می کنند که رانندگی خطرناک می شود، این چیزی است که باید بررسی کنید.
در این مقاله می خواهیم  توضیح دهیم که چرا در بینایی خود هاله بینی داریم و چه چیزی می تواند در چشم های ما اتفاق افتاده باشد.

چه چیزی باعث ایجاد هاله در بینایی شما می شود؟

برای درک اینکه هاله ها در بینایی شما از کجا می آیند، اجازه دهید با برخی از اصول اولیه نحوه عملکرد چشم شروع کنیم.
قرنیه مثل شیشه جلوی ماشین، لایه جلویی چشم شماست. قرنیه کروی شکل است و در واقع به شکل یک لنز تماسی یا توپی است که آن را از وسط بریده باشیم، است.
قرنیه انحنای ملایمی دارد. در برخی افراد، این شیب ممکن است شدت بیشتری داشته باشد، یا کمی نامنظم یا شبیه به شکل مخروط یا اشکال دیگر باشد. بسیاری از انحرافات نوری (عدم همگرایی پرتوهای نور در یک نقطه) می تواند با شکل و انحنای قرنیه شما مرتبط باشد.
به عبارت دیگر، شکل قرنیه و سایر ساختارهای چشم شما می‌تواند نحوه ورود نور به چشم شما را تغییر دهد و نمای انحرافی مانند هاله را برای شما به ارمغان بیاورد.
شایان ذکر است که فقط در شب نیست که بینایی شما تحت تأثیر قرار می گیرد. برخی از مشکلات بینایی ممکن است در شب بیشتر قابل توجه باشند، زیرا نور روشن در یک پس زمینه تاریک باعث می‌شود آن هاله‌ها واقعاً خودنمایی کنند.
 

 فیلم نحوه دیدن چشم انسان  ?How Human Eyes see video        

            

 

نزدیک بینی (میوپی)

افراد مبتلا به نزدیک بینی که میوپی نیز نامیده می شود، در دیدن اشیاء در فاصله دور مشکل دارند. نزدیک بینی تقریباً در 30 درصد از جمعیت ایالات متحده وجود دارد. افراد مبتلا به نزدیک بینی تمایل دارند از عینک و یا لنزهای تماسی برای اصلاح دید خود استفاده کنند.
حتی اگر بینایی 20/20 داشته باشید، وضعیتی به نام "نزدیک بینی شبانه" وجود دارد که می تواند باعث تاری دید فقط در شب یعنی زمانی که مردمک های شما به طور طبیعی بازتر می شوند تا در تاریکی ببینند، شود.
وقتی مردمک چشم شما بیشتر گشاد می شود، پرتوهای نور محیطی بیشتری وارد چشم می شود. نور به اطراف عدسي داخل چشم برخورد مي‌كند كه مي‌تواند باعث تغيير قابل توجهي در نحوه دیدن اشياء شود.

آستیگماتیسم

"آستیگماتیسم" واژه ای است برای چشم هایی که کاملا کروی نیستند - به این معنی که قرنیه یا عدسی شما در یکی از جهات، خمیده تر از آن چیزی است که باید باشد. این شکل بیضوی می تواند بر نحوه ورود و انتقال پرتوهای نور از طریق چشم تأثیر بگذارد و باعث ایجاد هاله و تاری دید شود.
بسیاری از افراد مبتلا به آستیگمات از عینک یا لنزهای تماسی استفاده می کنند، اما برخی ممکن است بینائیشان را اصلاح نکنند. آستیگماتیسم ممکن است با گذشت زمان بدتر شود. بنابراین، حتی اگر در گذشته به لنزهای اصلاحی نیاز نداشته اید، ممکن است با افزایش سن به آنها نیاز پیدا کنید.

خشکی چشم مزمن

خشکی چشم می تواند یک مشکل آزاردهنده واقعی باشد و برای برخی افراد می تواند باعث تاری و هاله بینی شود. در افرادی که خشکی چشم دارند، سطح چشم به خوبی لغزنده و مرطوب نمی شود که می‌تواند بر نحوه انتقال پرتوهای نور به چشم تأثیر بگذارد. همه افرادی که خشکی چشم دارند هاله ها را نمی بیند، اما هر گونه انحراف از حالت عادی قطعا می تواند باعث هاله بینی شود.

استفاده از لنزهای چند کانونی

با افزایش سن، این امر بسیار رایج است که چشمان ما ممکن است برای دیدن نقاط دور، نزدیک و دید حدوسط به کمک نیاز داشته باشند. اما به جای داشتن چندین عینک مختلف برای هر یک از این فواصل، بسیاری از مردم به عینک های چند کانونی یا لنزهای تماسی تکیه می کنند.
این لنزها از ادغام چندین شماره لنز مختلف در یک لنز شفاف ساخته می شوند. نگاه کردن از بالای عینک به شما امکان می‌دهد فواصل دورتر را ببینید. نگاه از قسمت وسط به شما امکان می‌دهد تا فاصله متوسط را ببینید و پایین لنز برای دیدن اجسام نزدیک طراحی شده است.
 این قدرت های اپتیکی مختلف می‌توانند باعث پخش نور هنگام انتقال از یک ناحیه به ناحیه دیگر لنز شوند.  این خاصیه می تواند  هاله ایجاد کند.

اثرات جراحی لیزر چشم

جراحی های لیزری اصلاح عیوب انکساری ، مانند : لیزیک،. فمتولیزیک، .اسمایل،. اپی لیزیک،. لازک، پی آر کی ترانس پی آر کی برای اصلاح نزدیک بینی،. دور بینیآستیگماتیسم استفاده می‌شوند. این روش‌های لیزری برای تغییر شکل قرنیه استفاده می‌شوند تا نور را به درستی روی شبکیه شما منعکس کنند. این عمل ها به افراد اجازه می دهد تا بدون استفاده از عینک یا لنزهای تماسی به طور عادی ببینند.
از آنجایی که این روش‌ها به طور هدفمند شکل قرنیه شما را تغییر می‌دهند، ممکن است در پی این روش‌ها مشکلات بیشتری در دید در شب و دید هاله داشته باشید. یک مطالعه نشان می‌دهد که پس از عمل لیزیک موفقیت‌آمیز، تا ۲۰ درصد از افراد ممکن است «اختلالات بینایی جدید، به‌ویژه با رانندگی در شب» داشته باشند.

 آب مروارید

آب مروارید کدر شدن طبیعی عدسی داخل چشم است که می تواند با روند پیری اتفاق بیفتد. این کدورت باعث می شود که چشم شما مانند گذشته نور را عبور ندهد. آب مروارید می تواند باعث شود دید شما تار یا مه آلود شود. همچنین می تواند باعث حساسیت به نور و ایجاد تابش خیره کننده، دید هاله ای و حتی دوبینی شود.

قوز قرنیه

قوز قرنیه شبیه آستیگماتیسم است، زیرا هر در دوی اینها شکل قرنیه غیر طبیعی است . اما در قوز قرنیه، شکل قرنیه نامنظم تر است.
در افراد مبتلا به قوز قرنیه، قرنیه به مرور زمان مخروطی شکل تر می شود. این امر می‌تواند باعث آستیگماتیسم نامنظم زیادی شود، که بر نحوه ورود پرتوهای نور به چشم بسیار چشمگیرتر تأثیر می‌گذارد و باعث ایجاد هاله واضح‌تر می‌شود.
 قوز قرنیه به مرور زمان بدتر می شود. تغییرات در شکل قرنیه شما می تواند در طی چندین سال به آرامی یا به خصوص در افراد جوان تر به سرعت پیشرفت کند. قوز قرنیه درمان نشده می تواند منجر به از کاهش دائمی بینایی شود.

دیستروفی فوکس

داخلی ترین لایه قرنیه شما مانند پمپی عمل می کند که مایع را از قرنیه شما خارج می کند. در برخی افراد، سلولهای این لایه اختلال پیدا می کنند. در نتیجه قرنیه شما می‌تواند متورم شود و تاول‌های کوچکی در سطح چشم شما ایجاد کند. این بیماری را دیستروفی فوکس می نامیم.
تورم قرنیه می‌تواند بر نحوه عبور نور تأثیر بگذارد که می‌تواند منجر به دید هاله‌ای شود. دیستروفی فوکس همچنین می تواند باعث تاری دید در طول روز و درد یا خارش چشم شود.

گلوکوم با زاویه بسته

گلوکوم بیماری است که به عصب بینایی در پشت چشم شما آسیب می رساند.
گلوکوم با زاویه باز شایع ترین نوع گلوکوم است. این نوع گلوکوم کندتر پیش می رود که در آن مایع به مرور زمان در داخل چشم جمع می شود و به عصب بینایی شما فشار می آورد.
در شرایط نادرتر گلوکوم با زاویه تنگ، مردمک چشم شما خیلی سریع تغییر کرده و گشاد می شود. این کار کانال های زهکشی مایع داخل چشم شما را مسدود می کند و از خروج مایع از چشم جلوگیری می کند و باعث افزایش فشار چشم می شود. گلوکوم با زاویه بسته ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شود. فشار در داخل چشم بسیار زیاد می‌شود و می‌توانید قرنیه را کدر کنید و این می‌تواند علت هاله‌ بینی باشد.
به طور معمول، گلوکوم با زاویه تنگ با علائم قابل توجه دیگری همراه است که قابل اغماض نیست. اگر دید هاله ای همراه با سردرد، حالت تهوع، استفراغ یا درد چشم را تجربه می کنید، توصیه می شود که سریعاً با یک متخصص چشم تماس بگیرید.

چه زمانی چشمتان را چک کنید؟

آکادمی چشم پزشکی توصیه می کند که همه افراد بالای 40 سال باید معاینه سالانه چشم را انجام دهند. این نه تنها برای اطمینان از اینکه بینایی شما خوب است، بلکه برای غربالگری بیماری های چشمی خاص نیز مهم است. همچنین در این معاینه در مورد مشکلات بینایی، از جمله مشکلات دید در شب، با چشم پزشکتان صحبت کنید.
علاوه بر این، اگر هر گونه درد چشم یا تغییرات قابل توجهی در بینایی خود دارید، توصیه به معاینه چشم می شود. نادیده گرفتن درد یا سایر مشکلات چشمی می‌تواند واقعاً خطرناک باشد، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هرگونه مشکل، معاینه شوید.
 


 

 

جراحیهای چشم