اصلاح بینایی با روش های غیر لیزری حذف عینک (لنزهای داخل چشمی فیکیک، تعویض عدسی طبیعی چشم، کراتوپلاستی هدایتی یا CK و دید تک چشمی یا مونوویژن)

حذف عینک با استفاده از روشهای جراحی عیوب انکسار عمدتا بر روی دو قسمت از چشم که مسئول قدرت انکساری چشم هستند یعنی قرنیه و عدسی قابل انجام است. در هر فردی و با توجه به شرایط ویژه خود شخص، نحوه اصلاح عیوب انکساری منحصر به آن فرد است. افراد با شماره های چشمی یکسان دارای شرایط مختلف چشمی از لحاظ ضخامت قرنیه، انحنای قرنیه و اندازه زاویه و عمق اتاقک قدامی چشم می باشند؛ پس توجه داشته باشید که روش جراحی مناسب برای یک فرد با یک شماره چشم ممکن است برای فرد دیگری با همان شماره چشم مناسب نباشد. بررسی بیماران برای مناسب بودن یا مناسب نبودن هرشخص برای عمل جراحی کاملا اختصاصی برای خود شخص می باشد و افراد داوطلب عمل نباید خود را با فرد دیگری مقایسه نمایند.

فیلم جراحی عیوب انکسار Refractive Surgery Video

 

 

لنز داخل چشمی اصلاح کننده عیوب انکسار Phakic IOLs

لنزهای داخل چشمی فیکیک براي کساني پيشنهاد مي شود که شماره چشمشان بيشتر از محدوده قابل اصلاح با جراحي هاي ليزري قرنيه ( ليزيک، لازک و ....) است و يا ضخامت قرنيه کمي دارند. از انجاييکه اين عمل توأم با ريسک بالاتري است، در افرادي که نزديک بيني و دوربيني بالاتري دارند بکار مي رود.

اين لنزها انواع مختلف دارند. عده اي از آن ها در اتاق قدامي چشم (پشت قرنيه و جلوي عنبيه یعنی قسمت رنگي چشم) قرار مي گيرند و عده اي از آن ها در اتاق خلفي چشم (بر روي عدسي بيمار و در پشت عنبیه) کار گذاشته می شوند

اصلاح عیوب انکساری با تعویض لنز طبیعی چشم Clear Lens Extraction

تعویض عدسی طبیعی چشم یا به عبارت دیگر "جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction ) "، به منظور حذف عینک که "تعویض لنز داخل چشمی برای اصلاح پیر چشمی" نیز نامیده می شود ، ممکن است در بیماران پیر چشم یا بیماران دوربین شدید نسبت به لیزیک ، پی ار کی یا لازک انتخاب مناسبتری باشد .

اگر شما قبلا دوربین بوده اید و اکنون با رسیدن به سن پیر چشمی، دچار پیرچشمی نیز شده باشید، شاید مناسب ترین روش اصلاح شماره چشمتان، این روش باشد . با اینحال در بعضی بیماران نزدیک بین که کاندید مناسبی برای لیزیک ، پی ار کی یا لازک  نیستند، عمل" تعویض عدسی طبیعی چشم "یا "همان برداشتن لنز شفاف " می تواند بهترین روش باشد .

پیشرفت هایی که در عمل جراحی کاتاراکت بوجود آمده، باعث پیدایش این روش جدید جراحی عیوب انکسار برای اصلاح عینک شده است. در این عمل برای اصلاح عیب انکساری لنز طبیعی چشم با یک لنز مصنوعی داخل چشمی (Intra Ocular Lens) یا IOL) ) تعویض می شود تا تصویری واضح بر روی شبکیه چشم متمرکز شده وبدین ترتیب از عینک رهایی یابید.

عمل برداشتن لنز شفاف در واقع عملی شبیه عمل کاتاراکت یا آب مروارید است؛ با این تفاوت که لنزی که در این عمل برداشته میشود بر خلاف کاتاراکت، لنزی شفاف و غیر کاتاراکته ( بدون کدورت ) است و فقط برای رهایی یا کاهش وابستگی شما به عینک این عمل انجام می شود.

کراتوپلاستی هدایتی یا Conductive Keratoplasty یا CK

در این روش به کمک امواج رادیویی انحنای قرنیه را افزایش می دهیم تا چشم قدرت انکساری بیشتری پیدا کرده و بتوانیم نزدیک را بهتر ببینیم. عمل برای اصلاح یک چشم انجام می شود. نتایج اولیه خوب بود، اما به مرور زمان تاثیر آن کم می شود. به این دلیل این روش در میان چشم پزشکان مقبولیت عمومی پیدا نکرد. 

conductive keratoplasty کراتوپلاستی هدایتی در این روش با کمک امواج رادیو فرکونسی با انرژی پایین رشته های کلاژن در محیط قرنیه چروکیده می شود تا انحنای مرکز قرنیه پر شیب تر شده و در نتیجه طول قدامی خلفی چشم بیشتر شده و قدرت انکساری چشم بیشتر شود.

برای انجام این عمل ابتدا چشم پزشک با ریختن قطره های  چشمی بی حس کننده سطح چشم را بی حس می کند. سپس مارکر مدوری با ماژیک رنگ شده و بر روی قرنیه گذاشته می شود. این علامت گذاری به منظور مشخص شدن محل قرار دادن سر پروب دستگاه رادیو فرکونسی انجام می شود. مسیر اصلاح شبیه کمربندی در محیط قرنیه اعمال می شود و باعت تنگ شدن محیط قرنیه و در نتیجه افزایش انحنای قسمت مرکزی و اصلاح دید نزدیک و بهبود دوربینی و پیر چشمی شود. 

عمل کراتو پلاستی هدایتی در سال 2002 برای اصلاح موقت دوربینی و در آوریل سال 2004 برای اصلاح پیر چشمی موفق به اخذ تادئیه انجمن دارو و غذای آمریکا FDA شد. 

 

فیلم کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video

 
 
فیلم تکنیک عمل کراتوپلاستی هدایتی Conductive Keratoplasty CK video
 

مونوویژن یا دید تک چشمی Monovisin

در روش اصلاح "دید تک چشمی یا منوویژن" در افردی که دید خوبی برای دور دارند و برای دید نزدیک ناشی از پیر چشمی نیاز به کمک دارند، اصلاح بینایی برای نزدیک در یک چشم معمولا چشم غیر غالب با روش کراتو پلاستی هدایتی انجام می شود. توصیه می شود قبل از اصلاح تک دید با کمک لنز تماسی چند هفته قبل از عمل، شرایط بینایی مشابه پس از عمل را برای بیمار ایجاد کرد تا فرد نتیجه عمل را بهتر درک کند.

با یک عمل سه دقیقه ای، شما احساس بهبودی در بینایی نزدیک را تجربه خواهید کرد؛ اما برای حصول نتیجه نهایی به چند هفته زمان نیاز داریم. یکی از خصوصیات جذاب این روش این است که کمتر تهاجمی است. بعضی افراد اشکریزش، احساس جسم خارجی یا نوسان دید دارند که گذراست. 

فیلم عمل مونوویژن (دید تک چشمی) monovision video

 

 

جراحیهای چشم