روش های درمان پیر چشمی همزمان با عمل آب مروارید

لنزهای اصلاح پیرچشمیدر گذشته نه چندان دور چشم پزشکان با عمل جراحی، آب مروارید را خارج کرده و برای جبران عیب انکساری ایجاد شده، عینک های ضخیم تجویز می کردند. تدریجا با ابداع لنزهای داخل چشمی و پیدایش فرمولهای دقیق برای محاسبه قدرت لنزهای داخل چشمی، فرد معمولا برای دور نیاز به عینک نداشت و فقط برای نزدیک نیاز به عینک کار یا مطالعه داشت. سپس با ابداع روشهای جدید عمل آب مروارید یعنی روش "فیکو" و نیز روشهای اصلاح آستیگماتیسم، عیوب انکساری قبل از عمل یعنی " میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )، آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج)"  نیز همزمان با عمل جراحی آب مروارید قابل اصلاح شد. اخیرا نیز علاوه بر کارهای فوق با استفاده از لنزهای داخل چشمی خاصی پیرچشمی نیز قابل اصلاح شده است.

بطور معمول بجای لنز طبیعی چشم که بهنگام عمل آب مروارید از چشم خارج می شود، لنز های داخل چشمی تک کانونی کار گذاشته می شود که فرد فقط دید دور خوبی دارد و برای مطالعه نیاز به عینک دارد. اخیراً لنز های بنام "لنزهای چند کانونی" و "لنزهای تطابقی" طراحی شده اند که علاوه بر اصلاح دید دور، دید نزدیک و همچنین دید حدواسط را نیز اصلاح می کنند. علاوه بر این از این نوع لنز ها می توان برای اصلاح پیر چشمی توأم با اصلاح عیوب انکسار در غیاب وجود آب مروارید نیر با موفقیت استفاده کرد.

این تکنولوژی تحولٌی جدید در درمان آب مروارید و پیر چشمی است و اینجانب تعداد قابل توجهی از این لنزها را در چشم بیمارانم کار گذاشته ام و خوشبجتانه بیماران از این لنزها بسیار راضی هستند.  این روش بسیار موفقیت آمیز است؛ به طوری که بیماران برای دور و نزیک نیاز به عینک ندارند.

برای اصلاح همزمان پیر چشمی توام با عمل آب مروارید و کارگذاری لنز های داخل چشمی تکنیک های مختلفی وجود دارد که در این مبحث به آنها می پردازیم:

  1. روش مونوویژن یا اصلاح تک دید با استفاده از لنزهای تک کانونی(یک چشم برای دید دور و یک چشم برای دید نزدیک اصلاح می شود).
  2. لنزهای تطابقی یا Accomodative IOLs
  3. لنزهای چند کانونی یا مولتی فوکال که عملا لنزهای دو کانونی برای اصلاح دید دور و نزدیک هستند.
  4. لنزهای سه کانونه که علاوه بر بینایی خوب فواصل دور و نزدیک برای دید حد وسط نیز بینایی خوبی تامین می کنند.

جراحیهای چشم