ورم پلک ها

و پلک eyelid swellingعلت تورم پلک،  التهاب یا مایعات اضافی (ادم) در بافتهای همبند اطراف چشم است. چشم های متورم ممکن است دردناک باشند یا نباشند. ورم می تواند پلک های بالا و پایین را درگیر کند. دلایل زیادی برای تورم چشم وجود دارد ، از جمله عفونت چشم ، آسیب دیدگی یا ضربه ، گزش حشرات و (معمولاً) آلرژی. همچنین تورم پلک ها می تواند نشانه ای از یک مشکل خیلی وخیم و به طور بالقوه تهدیدکننده بینایی ، مانند سلولیت اربیت (عفونت بافت های کاسه چشم)، بیماری گریوز و تبخال چشمی باشد. در صورت ادامه ، تشدید یا تغییر علائم ، مهم است که برای معاینه دقیق چشم به پزشک چشم خود مراجعه کنید.

علائم تورم پلک ها

تورم پلک ها علامت یک بیماری زمینه ای مانند آلرژی یا عفونت است.  تورم چشم ها معمولاً با یک یا چند مورد از علائم زیر همراه است:

  1.      سوزش چشم ، مانند احساس خارش یا خرا ش 
  2.      حساسیت به نور (فوتوفوبیا) 
  3.      تولید بیش از حد اشک و در نتیجه آب ریزش چشم 
  4.      بسته شدن شکاف پلکها (بسته به میزان تورم) 
  5.      قرمزی پلک 
  6.      قرمزی چشم و التهاب ملتحمه 
  7.      ترشحات چشم 
  8.      خشکی پلک یا پوسته پوسته شدن 
  9.      درد ، به ویژه هنگامی که تورم پلک ناشی از عفونت باشد
    در اینجا مروری دقیق به برخی از رایج ترین علائم تورم پلک ها خواهیم داشت:

 خارش چشم

تورم پلک ها ممکن است نتیجه آلرژی باشد. بیشتر اوقات ، خارش چشم به دلیل نوعی آلرژی ایجاد می شود. یک ماده تحریک کننده - مانند گرده ، گرد و غبار ومواد ناشی از پوسته ریزی حیوانات - باعث ترشح موادی به نام هیستامین در بافت های اطراف چشم می شود که منجر به خارش ، قرمزی و تورم می شود.

حساسیت به نور

ممکن است پلک ها به علت نور هراسی یا حساسیت به نورمتورم شوند.  منابعی مانند نور خورشید ، نور فلورسنت و نور رشته ای همه می توانند باعث ایجاد ناراحتی شوند که فرد برای احساس آرامش نیاز به تنگ کردن با بستن چشم ها پیدا می کند. همچنین سردرد ممکن است با حساسیت به نور همراه باشد.

اشکریزش

اشکریزش می تواند باعث ورم پلکها شوند. چه چیزی باعث آبریزش چشم می شود؟ تحریک مزمن ناشی از سندرم خشکی چشم می تواند منجر به تولید بیش از حد ترکیبات آبکی اشک شود که توسط غده واقع شده در پشت پلک فوقانی (غدد اصلی اشک) تولید می شود.

 قرمزی چشم

ممکن است تورم پلک ها نتیجه قرمزی چشم باشد. چشم قرمز یا خونی بسیار شایع است و دلایل زیادی دارد. قرمزی چشم معمولاً علامت سایر بیماری های چشم است که می تواند از خوش خیم تا وخیم باشند.

ترشحات چشم

ترشحات چشم و قی کردن پلک ها موقع بیدار شدن از خواب می تواند باعث تورم پلک های شما شود. قی چشم ترکیبی از مخاط ، چربی ، سلول های پوستی و بقایای دیگر است که هنگام خواب در گوشه چشم شما جمع می شود. این ترشحات بسته به میزان تبخیر مایعات موجود در ترشحات ، می تواند مرطوب و چسبناک یا خشک و پوسته ای باشد.

 خشکی چشم

سندرم خشکی چشم می تواند باعث ایجاد علائم مختلفی از جمله تورم پلک ها شود. سندرم خشکی چشم به دلیل کمبود روغنکاری و رطوبت کافی در سطح چشم ایجاد می شود. پیامدهای خشکی چشم از تحریک ظریف اما مداوم چشم گرفته تا التهاب قابل توجه و حتی زخم شدن سطح قرنیه چشم است.

چشم درد

  چشم درد اغلب با تاری دید ، قرمزی (چشم های خونی) ، حساسیت به نور و پلک های متورم همراه است. چشم درد عبارتی کاملاً جذاب برای توصیف ناراحتی در ، در ، پشت یا اطراف چشم است.

چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟


اگر تورم پلک شما با درمان های خانگی جواب نداد، باید برای معاینه کامل چشم پزشکی مراجعه کنید.ئدر طول معاینه ، پزشک چشم شما می تواند علت تورم پلک ها و موثرترین درمان را تعیین کند.

چشم های پف کرده و یا متورم؟

اصطلاح "چشم های پف کرده" اغلب برای توصیف تورم چشم استفاده می شود ، اما این دو اصطلاح پف کردن و تورم با هم کمی متفاوت است. تورم چشم در اثر پاسخ التهابی به آلرژی ، عفونت یا آسیب ایجاد می شود ، در حالی که اصطلاح چشم پف کرده که به طور معمول هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می دهد، برای توصیف پلک های نرم و متورم که به دلیل احتباس آب ، کمبود خواب یا صفات ژنتیکی مانند افتادگی و پیری ناشی از افزایش سن است ، مناسب تر است.

چه عواملی باعث تورم پلک ها می شود؟

تورم پلک دلایل زیادی از علل جزئی تا بیماریهای بالقوه تهدیدکننده بینایی دارد. لیستی از دلایل متورم شدن پلک ها را که التهاب یا مایعات اضافی (ادم) در بافت های همبند اطراف چشم ایجاد می کند،عبارتند از:
آلرژی

آلرژی چشم وقتی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن شما بیش از حد به یک ماده خارجی که آلرژن نامیده می شود واکنش نشان دهد. گرده ، گرد و غبار ، مواد ناشی از پوسته ریزی حیوانات خانگی ، قطره های چشمی خاص و محلول های لنز تماسی از رایج ترین مواد حساسیت زای چشم هستند. واکنش آلرژیک به آرایش نیز یکی از دلایل شناخته شده تورم چشم است.
آلرژی چشم وقتی ایجاد می شود که چشم "واسطه" های شیمیایی آزاد می کند تا از چشم شما در برابر مواد حساسیت زا که به آنها حساس هستید محافظت کند. شایع ترین آن هیستامین است که باعث گشاد شدن و تورم رگهای خونی چشم می شود ، غشای مخاطی دچار خارش می شود و چشم شما قرمز و پر آب می شود.

بلفاریت

بلفاریت التهاب پلک ها است که معمولاً به دلیل عملکرد نامناسب غدد چربی در مجاری که نزدیک قاعده مژه ها تخلیه می شوند ، ایجاد می شود. بلفاریت با پلک های متورم و دردناک مشخص می شود و می تواند همراه با پوست پلک پوسته پوسته مانند شوره و از بین رفتن مژه ها باشد.
بلفاریت معمولاً یک بیماری مزمن است ، به این معنی که علائم را می توان با اقدامات درمانی مناسب و بهداشتی کنترل کرد ، اما هرگز به طور کامل درمان نمی شود. این بیماری اغلب با عفونت باکتریایی همراه است ، اما همچنین می تواند در زمینه آکنه روزاسه و سندرم خشکی باشد.

و پلک eyelid swellingشالازیون

شالازیون ، که توسط غده میبومین مسدود شده ایجاد می شود، در شبیه گل مژه است اما سپس به یک کیست سخت چربی تبدیل می شود. تفاوت دیگر این است که گل مژه در لبه پلک ایجاد می شود در حالی که  شالازین به طور معمول دور از لبه پلک ایجاد می شود. هر دو حالت گل مژه و شالازیون باعث تورم پلک ها و حساسیت ناحیه آسیب دیده می شوند.

ورم ملتحمه یا کنژنکتیویت

کنژنکتیویت به عنوان "خون افتادن چشم" نامیده می شود ، التهاب پوشش شفاف سطح چشم است که ملتحمه نامیده می شود. انواع آلرژیک ، باکتریایی و ویروسی کنژنکتیویت همگی می توانند باعث متورم شدن پلک ها و همچنین علائم دیگری مانند آبریزش ، قرمزی و خارش چشم شوند.

استفاده از لنزهای تماسی

مراقبت نامناسب از لنزهای تماسی - مانند استفاده از لنزهای کثیف ، شنا کردن با لنزهای تماسی یا نگهداری لنزهای تماسی در جا لنزی کثیف - می تواند باعث عفونت چشم و تورم پلک ها شود. استفاده از لنز های تماسی آسیب دیده همچنین می تواند باعث تحریک چشم ها و تورم پلک های شما شود.

آسیب دیدگی چشم

هرگونه ضربه به ناحیه چشم ، از جمله کوفتگی پلک (که معمولاً به عنوان کبودی چشم شناخته می شود) و ضربه ناشی از جراحی زیبایی (بلفاروپلاستی یا جراحی پلک) می تواند باعث التهاب و تورم چشم شود.

بیماری گریوز

بیماری گریوز ، که ناشی از تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) است ، اغلب با تورم ، پف پلک ها و برآمدگی چشم ها و همچنین دوبینی و افتادگی پلک ها (پتوز) همراه است. در صورت بروز هر یک از این علائم ، در اسرع وقت برای تشخیص و درمان مناسب به چشم پزشک خود مراجعه کنید.


تبخال چشمی

تو پلک eyelid swellingبخال چشمی، از طریق ویروس معمولی هرپس سیمپلکس (تبخال ساده) منتقل می شود ، گاهی اوقات تبخال چشمی "زخم سرد چشم" نامیده می شود و باعث التهاب و گاهی زخم قرنیه می شود. علائم تبخال چشم می تواند شبیه کنژنکتیویت باشد ، اما ممکن است در پلک  زخم های دردناکی وجود داشته باشد ، به دلیل کدر شدن قرنیه چشم و تورم چشم ، تاری دید ممکن است به حدی شدید باشد که مانع دید شما شود.
انواع تبخال چشم از یک عفونت خفیف گرفته تا یک مشکل جدی تر در سلامت چشم که می تواند منجر به پیوند قرنیه یا حتی از بین رفتن بینایی شود.، دیده می شود.


سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم

سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم یک عفونت باکتریایی نادر اما جدی در بافتهای اطراف چشم است که منجر به تورم دردناک پلک بالا و پایین و احتمالاً ابرو و گونه می شود. برجستگی چشم ، کاهش بینایی ، تب و درد چشم هنگام حرکت دادن چشم از علائم دیگر است.

سلولیت اربیت یا عفونت کاسه چشم یک فوریت پزشکی است و برای جلوگیری از آسیب عصب بینایی ، از دست دادن بینایی دائمی یا نابینایی و سایر عوارض جدی اغلب به درمان سریع آنتی بیوتیکی وریدی نیاز است.

سلولیت اطراف کاسه چشم یا پری اربیتال

سلولیت اطراف کاسه چشم  یک عفونت  و / یا التهاب  نسبتاً شایع پلک و قسمت هایی از پوست اطراف چشم است. این عفونت ممکن است توسط باکتری ها ، ویروس ها یا سایر عوامل بیماری زا ایجاد شود. به سلولیت پری اربیتال، سلولیت پره سپتال  نیز گفته می شود زیرا ناحیه آسیب دیده بافت های جلوی سپتوم کاسه چشم است . سپتوم  بافتی شبیه ورقه  است که قسمت پشتی سخت و رشته ای پلک ها را تشکیل می دهد.
 

و پلک eyelid swellingگل مژه

معمولاً به صورت برجستگی متورم و مایل به قرمز در لبه پلک ظاهر می شود. گل مژه ها ها به دلیل عفونت باکتریایی و التهاب غده میبومین ایجاد می شوند. وقتی این غدد تولید کننده چربی مسدود می شوند ، باعث تورم پلک می شود.. یک گل مژه ممکن است باعث متورم شدن کل پلک شود و به طور معمول در لمس حساس است.

 چرا بعد از گریه چشم ها متورم می شوند؟

جزء آبکی اشک در غده اصلی اشک که در قسمت فوقانی خارجی کره چشم قرار دارد تولید می شود. اشک برای سلامت چشم ها ، تمیز نگه داشتن ، محافظت و روان سازی چشم ضروری است. اشک از حفره بینی تخلیه می شود؛ به همین دلیل تولید بیش از حد اشک، باعث آبریزش بینی می شود.
سه نوع اشک داریم:

  •  اشک پایه ، که یک لایه ثابت از اشک را برای مرطوب نگه داشتن چشم ایجاد می کند.
  • و پلک eyelid swellingاشکریزش واکنشی، که زمانی که چشم در معرض مواد محرکی مثل دود سیگار، و یا تماس با اجسام خارجی قرار می گیرد، تولید شده و از چشم محافظت می کند.
  • اشکریزش احساسی، که در پاسخ به یک محرک احساسی قوی تولید و ترشح می شود.موقع اشکریزش احساسی ، غدد اشکی بیش از حد تولید اشک کرده و به صورت مداوم اشک آبکی تولید می کنند. بافت های ظریف اطراف چشم شما مقداری از اشک سرریز شده را جذب می کنند و باعث می شود چشم به طور موقت پف کرده و متورم شود. علاوه بر این ، سیستم عصبی خودمختار با افزایش جریان خون ناحیه صورت، به احساسات شدید مانند میل به گریه پاسخ می دهد و بیشتر به ظهور تورم چشم  ها کمک می کند.

اگرچه داشتن چشمانی متورم و پف کرده پس از گریه طولانی می تواند یک عارضه جانبی ناخواسته باشد ، اما این هم اتفاق بدی نیست. متخصصان می گویند "داشتن یک گریه خوب" می تواند از نظر جسمی و روحی احساس بهتری داشته باشد و گریه راه بدن برای دفع سموم ناشی از فشارهای شدید است.

 درمان و جلوگیری از تورم پلک

چگونه می توانید از ورم پلک خود خلاص شوید؟

درمان پلک های متورم به علت زمینه ای آن بستگی دارد. ممکن است چشم پزشک دارو تجویز کند یا داروهای بدون نسخه مانند قطره چشم را توصیه کند.
به طور کلی ، اگر تورم چشم شما به دلیل آلرژی باشد ، قطره چشمی آنتی هیستامین یا داروی حساسیت خوراکی و همچنین تجویز "اشک مصنوعی" به تسکین علائم کمک می کند. همچنین ممکن است برای واکنش های آلرژیک شدیدترچشم پزشک  قطره های استروئیدی خفیف را توصیه کند.
علل دیگر ، مانند عفونت، التهاب ملتحمه یا تبخال چشمی ، به خوبی به قطره های چشمی ضد ویروسی یا ضد التهابی یا پماد یا آنتی بیوتیک پاسخ می دهند.
با درمان های خانگی می توان موارد جزئی تورم پلک را کاهش داد. قبل از هر چیز از مالیدن چشم خودداری کنید زیرا این کار فقط وضعیت شما را بدتر می کند.
اگر فوتوفوبیا (حساسیت به نور) همراه با التهاب مزمن پلک دارید ، لنزهای فتوکرومیک می توانند به کاهش حساسیت به نور کمک کنند. همچنین ، اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید ، آنها را بردارید تا ورم پلک برطرف شود.
استفاده از کمپرس خنک و همچنین پاشیدن آب سرد به صورت در حالیکه چشمانتان را بسته اید، گاهی می تواند تورم پلک شما را کاهش دهد.
اگر علائم ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر در چشم خود احساس درد کردید ، بلافاصله به چشم پزشک خود مراجعه کنید تا مشکلات جدی تر ارزیابی شود.

  چهار نکته برای جلوگیری از تورم پلک ها

1. تست آلرژی بدهید
اگر تورم پلک و سایر علائم آلرژی به طورمنظم اتفاق می افتد، تست آلرژی بدهید. با دانستن اینکه به چه چیزی حساسیت دارید می توانید از آلرژن های خاص خودداری کنید یا حداقل قرار گرفتن در معرض آنها را به حداقل برسانید.
2. محصولات آرایش و زیبایی ضد آلرژی را انتخاب کنید
برای جلوگیری از شعله ور شدن آلرژی، آرایش و سایر محصولات زیبایی را که ضد حساسیت بوده و معطر نیستند را انتخاب کنید. همچنین می توانید قبل از آرایش صورت ، داخل مچ دست خود تست پچ کنید تا هرگونه واکنش آلرژیک رد شود.
3. از قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.
هنگام استفاده از قطره چشم ، به دنبال قطره چشمی بدون مواد نگهدارنده باشید. در حالی که مواد نگهدارنده در قطره های چشمی مرسوم از رشد باکتری جلوگیری می کنند ، برخی از افراد به این مواد نگهدارنده حساسیت دارند.
4. به درستی از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید
اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید ، می توانید با انجام روش های بهداشتی مناسب ، از جمله تعویض مکرر لنز های تماسی ، خطر ابتلا به عفونت یا تحریک چشم را به حداقل برسانید.

جراحیهای چشم