هزینه عمل لیزیک، لازک، فمتولیک، پی آر کی و فمتواسمایل

آیا جراحی لیزیک مقرون به صرفه است؟

آیا هزینه لیزیک در ایران گران است؟

دستگاه های لیزر اگزایمر و لیزر فمتوسکند و لیزر اسمایل در کلنیک ها و بیمارستان های چشم پزشکی ایران معمولا جدیدترین دستگاه های لیزر موجود در دنیا هستند. هزینه هر کدام از این دستگاه ها به طور متوسط حداقل حدود سیصد هزار دلار است. هزینه سرویس دستگاه ها و مواد مصرفی دستگاه لیزر برای هر دستگاه سالیانه حدود شصت تا هفتاد هزار دلار می باشد.

از طرفی هزینه عمل لیزیک، و سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی  در ایران در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی که از همین دستگاه ها اسفاده می کنند بسیار ارزانتر و در حد ده درصد آنها است.  این جراحی در اروپا و آمریکا برای هر چشم ۱۵۰۰ تا۲۰۰۰ دلار هزینه دارد. همچنین تجربه جراحان عیوب انکساری در ایران نسبت به سایر کشورها بیشتر است. با این شرایط هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت عمل جراحی لیزری اصلاح بینایی در ایران بسیار مناسب است.

بنابراین بر اساس شواهد و آمارهای موجود، به لحاظ کیفیت بالا و قیمت بسیار مناسب اعمال جراحی اصلاح عیوب انکساری، تعداد کثیری از بیماران کشورهای همجوار، به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایرانیان مقیم سایر کشورها برای انجام این عمل ها به ایران مراجعه می کنند. 

آیا بیمه ها هزینه عمل لیزیک، لازک، اسمایل و سایر جراحی های اصلاح عینک را می پردازند؟

اکثر بیمه های تکمیلی بر اساس قراردادی که با بیمه شونده دارند، در شماره های بالا معمولاً با لاتر از 3 دیوپتر، هزینه عمل های حذف عینک را می پردازند. میزان پرداخت درصد سهم بیمه بر اساس قراردادی که بیمه شونده با شرکت بیمه خود دارد متغیر است. برای اطلاع از میزان پرداخت سهم بیمه پس از مشخص شدن نوع عمل جراحی، لازم است با بیمه خود تماس بگیرید تا از میزان و نحوه پرداخت هزینه توسط شرکت بیمه مربوطه مطلع شوید.

در مواردی که به هر دلیلی جراح یا بیمارستان خاصی بیمه شما را نپذیرد، اما پرداخت هزینه آن عمل در تعهد بیمه باشد، می توانید پس از پرداخت هزینه و دریافت صورت حساب پس از عمل و ارائه آن به شرکت بیمه خود،  اقدام به دریافت سهم خود از بیمه کنید.

آیا انجام عمل لیزیک، لازک، فمتولیزیک و سایر عمل های لیزری اصلاح عینک از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است؟

با توجه به قیمت تمام شده عمل های حذف عینک، شامل لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی که در مقایسه با این هزینه ها در سایر کشورها بسیار ناچیز است و از طرفی افت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی و در نتیجه، افزایش چشمگیر قیمت عینک و یا لنزهای تماسی، انجام عمل های جراحی عیوب انکسار از نظر اقتصادی، بسیار ارزانتر و مقرون به صرفه است. طی سالهای با توجه به نوسانات ارزی قیمت فریم عینک، عدسی های عینک و لنز های تماسی به سرعت افزایش یافته؛ به طوریکه در ایران گاهاً هزینه استفاده یک یا دوساله از عینک و لنز های تماسی معادل یک بار عمل جراحی حذف عینک است.

از طرفی در موارد متعددی به علت شرایط خاص ممکن است نیاز به استفاده از عدسی های عینک و لنز های تماسی با شرایط ویژه باشد که باعث هزینه مضاعفی خواهد شد:

  1. ممکن است برای شرایط مختلف مثل استفاده از کامپیوتر، فعالیت های ورزشی و رانندگی نیاز به عینک های متنوعی داشته باشید.
  2. چنانچه نزدیک بینی شدید داشته باشید،  به علت ضخیم شدن عدسی عینک چشم پزشک  ممکن است عدسی های فشرده و با ضریب شکست بالا را پیشنهاد بدهد  تا استفاده از عینک برای شما راحتتر و سبک ترباشد.
  3. در کودکان و افرادیکه فعالیت های فیزیکی و ورزشی دارند و خطر شکستن عینک وجود دارد، عینک های با عدسی پلی کربنات پیشنهاد می شود که هم نازک تر هستند و هم در برابر ضربه مقاومت بیشتری دارند و از نظر قیمت گران تر هستند.
  4. ممکن است که برای کارآیی بیشتر عینک و طولانی تر شدن عمر عدسی عینک و راحتی بیشتر دید بر روی عدسی های عینک پوششی ایجاد کرد. این عدسی های های پوشش دار از چشمانتان در برابر تابش اشعه خورشید محافظت می کند و همچنین مانع از خراشیدگی روی لنز می شود.
  5. چنانچه چشمانتان همزمان برای دید دور و دید نزدیک نیاز به عینک دارد، می توانید برای سهولت استفاده از عینک هایی با عدسی دو کانونی یا تدریجی استفاده کنید که قیمت عدسی آنها بسیار گرانتر خواهد بود. 

تجویز عینک برای دوسال است. در واقع خوش بینانه ترین حالت ممکن این است که از یک عینک تنها می توانید 2 سال استفاده کنید. این در حالی است که نمره چشم شما (عیب انکساری چشمتان) ثابت بماند. با هربار تغییر در نمره چشم شما می بایست از عینک جدید با لنز جدید استفاده کنید.

هزینه استفاده از لنزهای تماسی حتی از عینک گرانتر است. لنزهای تماسی ممکن است به صورت فصلی یا سالانه استفاده شوند که نیاز به تهیه مکرر و صرف هزینه است. علاوه براین برای نگهداری و تمیزکردن لنز های تماسی نیاز به محلولهای خاصی دارید که هزینه های مضاعفی خواهد داشت.   این مواد عبارتند از:

  1. هر زمان که لنز جدید دریافت می کنید، باید لنزهای قبلی را دور بیاندازید و تعویض نمایید. همچنین در صورت گم کردن و یا آسیب به لنزهایتان، باید لنز جدیدی تهیه کرده و جایگزین قبلی نمایید.
  2. هربار که لنزهایتان را از چشم بیرون می آورید، باید با محلول های خاص که برای آنها تهیه شده اند، لنزهایتان را شستشو دهید تا باکتری و میکروب هایی که روی آنها جمع شده اند از بین برود.
  3. پس از خارج کردن لنز ها و شستشوی آنها، برای نگهداری می بایست از محلول های نگهدارنده ویژه آنها استفاده نمایید. به این صورت که لنز در مایع شناور باشد.
  4. هنگامی که بر اثر استفاده از لنزهای تماسی در چشمتان احساس خشکی و خستگی کردید، باید از قطره های اشک مصنوعی ویژه استفاده کنند.

با توجه به در نظر گرفتن هزینه های فوق الذکر و از طرفی مزاحمت های عینک و لنز تماسی و صرف وقت برای تهیه و نگهداری از آنها، انجام عمل های حذف عینک نه تنها هزینه بردار نیست که سرمایه شما را نیز ذخیره و پس انداز می کند.

جراحیهای چشم