توپوگرافی قرنیه

توپوگرافی قرنیه چیست؟

pentacam topography توپوگرافی پنتاکم

توپوگرافی قرنیه یک روش خاص عکس برداری است که از سطح قرنیه نقشه برداری می کند. این نحوه عکس برداری دقیقاً مانند یک نقشه سه بعدی از کره زمین است که به شناسایی ویژگی هایی مانند کوه ها و دره ها کمک می کند.  با اسکن توپوگرافی قرنیه، پزشک می تواند اعوجاجات در انحنای قرنیه را پیدا کند که به طور معمول صاف است. این اسکن همچنین به چشم پزشکان کمک می کند بیماری چشم را تحت نظر داشته و پی گیری کنند و برای جراحی برنامه ریزی کنند.

توپوگرافی قرنیه برای چه شرایطی استفاده می شود؟

   - جای زخم یا اسکار قرنیه.  ضربه (آسیب) یا عفونت می تواند قرنیه را زخم کند. این حالت باعث تغییر شکل قرنیه می شود. اسکن توپوگرافی اعوجاج و تأثیر آن بر بینایی را اندازه گیری می کند.
   - رویش بافت بر روی قرنیه.  اندازه ناخنک یا رشد سایر بافت ها را می توان با توپوگرافی کنترل کرد.
   - آستیگماتیسم و قوز قرنیه. توپوگرافی می تواند به تشخیص آستیگماتیسم و موارد اولیه کراتوکونوس و پیگیری پیشرفت آنها کمک کند.
   -  فیت لنزهای تماسی. اسکن توپوگرافی به شما کمک می کند تا از چه نوع لنزهای تماسی برای بهبود بینایی استفاده کنید. اگر اسکن اعوجاج زیادی نشان دهد ، گاهی اوقات یک لنز تماسی سخت (RGP) می تواند به اصلاح بینایی کمک کند.

توپوگرافی قرنیه چگونه به جراحی کمک می کند؟

    - جراحی انکساری. در طی اعمال جراحی  لیزری عیوب انکساری مانند لیزیک، و سایر انواع آن مثل  فمتولیزیک، فمتو اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی، شکل قرنیه برای اصلاح عیوب انکساری مانند نزدیک بینی (میوپی)،  دوربینی  (هایپروپی) و آستیگماتیسم تغییر می یابد. اسکن توپوگرافی به جراح کمک می کند تا بفهمد چگونه قرنیه را دقیقاً تغییر شکل می دهد.
    - آب مروارید.  وقتی آب مروارید،  عدسی طبیعی چشم را کدر می کند، در حین جراحی آب مروارید با لنز داخل چشمی (IOL) جایگزین می شود. توپوگرافی قرنیه در برخی موارد به جراحان در انتخاب لنز داخل چشمی مناسب کمک می کند.
    - پیوند قرنیه. بعد از پیوند قرنیه، جراح ممکن است از توپوگرافی قرنیه برای پیگیری بهبود صحیح بیمار استفاده کند. تصاویر قرنیه کمک می کند تا بفهمیم چه موقع و کدام بخیه قرنیه برداشته شود تا شکل قرنیه در نهایت منظم باشد.

corneal topography توپوگرافی قرنیه

    -عمل کراس لینکینگ قرنیه. جراحی اتصال متقاطع رشته های کلاژن قرنیه یا کراس لینک قرنیه به تقویت قرنیه و جلوگیری از پیشرفت قوز قرنیه کمک می کند. برای بررسی نیاز به این جراحی، ممکن است اسکن توپوگرافی انجام شود. پس از انجام این جراحی نیز اسکن برای پیگیری وضعیت چشم انجام می شود.

 اسکن توپوگرافی قرنیه چگونه انجام می شود؟

     شما رو به کاسه بزرگی می نشینید که دایره های روشن درون آن قرار دارد. جای چانه و پیشانی سر شما را مستحکم نگه می دارد تا تصاویری واضح گرفته شود .
     هنگام عکسبرداری از شما خواسته می شود به یک هدف ثابت در مرکز کاسه خیره شوید.
     اسکن فقط چند ثانیه طول می کشد، اما ممکن است لازم باشد چند بار تکرار شود.
     گرفتن توپوگرافی قرنیه بدون درد است، زیرا در طول اسکن هیچ چیزی به چشم شما برخورد نمی کند.

جراحیهای چشم