بیماریهای قرنیه و ملتحمه 

قوز قرنيه یا کراتوکونوس Keratoconus 

keratoconu قوز قرنیه یا کراتوکونوسکراتوکونوس یا قوز قرنیه  یک بیماری پیشرونده قرنیه است که به طور کلی هر دو چشم را درگیر می کند. این بیماری منجر به نازک شدن و تغییر شکل قرنیه (بیرونی ترین لایه چشم) می شود. قرنیه مخروطی شکل شده و در نتیجه باعث ایجاد نزدیک بینی و آستیگماتیسم نامنظم می شود و منجر به کاهش شدید بینایی می شود. 

به طور کلی قوز قرنیه در دوران بلوغ با افزایش سریع نزدیک بینی و آستیگماتیسم و کاهش دید بدون عینک ظاهر می شود. در مراحل اولیه، تنها علائم قوز قرنیه افزایش تاری دید یا کاهش قدرت بینایی است، اما هیچ علائم مرتبط دیگری ندارد. در این موارد، خصوصاً در شرایطی که به طور ناگهانی نزدیک بینی یا آستیگماتیسم بیمار افزایش یافته است،  قوز قرنیه معمولاً در طی معاینه چشم پزشکی تشخیص داده می شود. برای تشخیص آن ، لازم است توپوگرافی قرنیه انجام شود، دستگاهی که در حد میکروسکوپی پستی و بلندی های قرنیه را نشان می دهد، دقیقاً مانند نقشه ای که کوه ها و دره ها را نشان می دهد.  ادامه مطلب =>

خشکی چشمDry Eye

  Tear Film لایه اشکیخشکی چشم به معنی از دست دادن یا کاهش توانایی چشم در ایجاد اشک طبیعی است. این بیماری یکی از دلایل شایع مراجعه به متخصص چشم است. عوامل مختلفی ممکن است این مشکل را ایجاد یا در ایجاد آن نقش داشته باشد. برخی مربوط به سن هستند، برخی مربوط به محیط زیست هستند. این بیماری شایع و قابل درمان است.

خشکی چشم می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. یکی از دلایل عمده کاهش تولید اشک توسط غدد اشک است؛ یک اتفاق طبیعی که با افزایش سن و به ویژه در زنانی که یائسه می شوند، اتفاق می افتد. کیفیت اشک نیز ممکن است دلیل خشکی چشم باشد. در یک اشک طبیعی ، سه جزء وجود دارد: آب ، مخاط و روغن. این سه جز برای تأمین مقدار مناسب رطوبت، توزیع رطوبت به طور مساوی در سطح چشم و جلوگیری از تبخیر که می تواند باعث خشکی چشم شود، با هم کار می کنند. در صورت به خطر افتادن هر یک از سه مولفه، ممکن است چشم از تغذیه و محافظت لازم برخوردار نباشد. معمولاً روغن کافی در اشکها وجود ندارد و منجر به تبخیر می شود که باعث خشکی چشم می شود.  ادامه مطلب =>                                                 

قرمزی چشم ها  Red Eyes

قرمزی چشم ها Red Eyes

قرمزی چشم یک مشکل رایج است که می تواند در یک یا هر دو چشم تظاهر کند. رنگ قرمز در قرمزی چشم از رگهای خونی سطح چشم شما ناشی می شود که به دلیل نوعی تحریک یا عفونت منبسط (گشاد) می شوند.

همه ما ممکن است دچار قرمزی چشم شده باشیم. علل قرمزی چشم متنوع است و بسته به علت زمینه ای، قرمزی چشم درمانهای متفاوتی دارد. در بسیاری موارد تشخیص علت قرمزی چشم بدون استفاده از دستگاه های تشخیصی چشم پزشکی امکان پذیر نیست.

علل زمینه ای قرمزی چشم ها معمولا ناشی از آلرژی، خستگی چشم ها، استفاده طولانی مدت از لنز های تماسی و عفونت های شایع سطح چشم (کنژنکتیویت) است. بهر حال گاهی اوقات قرمزی چشم ممکن است علامت بیماری زمینه ای مهم چشمی مثل یووئیت و گلوکوم (آب سیاه) باشد. اگر قرمزی چشمتان ادامه دار بود یا بد تر شد، باید به چشم پزشک مراجعه کنید.

قرمزی چشم ممکن است به علت گشادی عروق ملتحمه و صلبیه و یا ناشی از خروج خون از رگهای ظریف بافت های سطحی چشم و تجمع در نسوج سطحی چشم باشد. شدت قرمزی چشم از موارد خفیف پرخونی رگهای ظریف سطح چشم تا خونریزی و قرمزی شدید بافت های سطحی متفاوت است. ادامه مطلب=>

خونریزی زیر ملتحمه 

ملتحمه لایه بافتی نازک و شفافی است که صلبیه (اسکلرا) را می پوشاند. ملتحمه خارجی ترین لایه پوششی کره چشم است. عروق کوچک ملتحمه ممکن است خود به خودی یا به دنبال ضربه یا بیماری های خاصی پاره شوند و در نتیجه منجر به خروج خون از رگ به بافت زیر ملتحمه و قرمزی ناگهانی چشم شود. خونریزی زیر ملتحمه ای به صورت لکه ای قرمز روشن یا تیره بر روی قسمت سفیدی چشم ظهور می کند.خونریزی زیر ملتحمه Subconjunctival Hemorrhage  

خونریزی زیر ملتحمه علامتی ندارد و فرد ممکن است قرمزی چشم خود را در آینه ببیند یا شخص دیگری به وی بگوید که چشمش قرمز شده است. خونریزی زیر ملتحمه به ندرت ممکن است با درد مختصری همراه باشد. ملتحمه نمی تواند با سرعت خون خارج شده را جذب کند؛ در نتیجه خون در بافت زیر ملتحمه گیر می افتد.

معمولا خونریزی زیر ملتحمه بدون هیچگونه سابقه ضربه ای به چشم اتفاق می افتد. حتی عطسه و سرفه محکم ممکن است باعث پاره شدن رگهای ظریف و خونریزی شود. معمولا نیازی به درمان ندارد. قرمزی چشمتان ممکن است شما را نگران کند؛ اما خونریزی زیر ملتحمه غالباً بی خطر است و ظرف دو هفته یا بیشتر خود به خود و تدریجا جذب می شود. ادامه مطلب=>                                                        

 آلرژی های چشمی

آلرژی چشمی یا کنژنکتیویت آلرژیک، پدیده بسیار شایع است. آلرژی باعث آبریزش بینی و چشم ها، سرفه، عطسه و اشکال در تنفس، گرفتگی بینی، عطسه، خارش و تورم پوست، پوست خشک و قرمز و جوش‌های پوستی می شود.

آلرژی چشم eye allergy

 

ملتحمه لایه بافتی نازک و شفافی است که صلبیه (اسکلرا) را می پوشاند. آلرژی چشمی زمانی رخ می‌دهد که یک ماده حساسیت‌زا (آلرژن) بافت چشم را تحریک می‌کند و ‌هیستامین آزاد ‌شود. در نتیجه پلک‌ها و ملتحمه چشم قرمز و متورم شده و دچار خارش می‌شوند. آلرژی چشم اغلب با آلرژی بینی همراه است. در این حالت، شخص دچار خارش، گرفتگی بینی و عطسه می‌شود. این وضعیت به‌طور معمول هنگام بروز حساسیت‌های فصلی و موقتی ایجاد می‌شود.

موادی مثل گرده گیاهان، برخی داروها، مو و پشم و پر حیوانات، گرد و غبار هوا، نیش حشرات، حیوانات خانگی، دود سیگار، عطر یا حتی غذاها می توانند باعث حساسیت شوند. این مواد آلرژی زا باعث می‌شوند که سیستم ایمنی بدن، بیش از حد فعال شود و علائم حساسیت را در بدن ایجاد کند. ادامه مطلب=>

خارش چشم ها

بیشتر اوقات، خارش چشم به دلیل نوعی آلرژی ایجاد می شود. یک ماده تحریک کننده (به نام آلرژن) - مانند گرده ، گرد و غبار و شوره حیوانات - باعث ترشح ترکیباتی به نام هیستامین در بافت های اطراف چشم می شود که منجر به خارش ، قرمزی و تورم می شود. مالیدن به بهبود خارش چشم کمک نمی کند. در واقع ، می تواند اوضاع را بدتر کند.
Itchy eye خارش چشم هاآلرژی چشم دارای اشکال و اندازه های مختلف است و می تواند فصلی یا چند ساله باشد.
آلرژی های فصلی باعث بیماری ورم ملتحمه آلرژیک می شود. این بیماری بیشتر در بهار و پاییز دیده می شود و به دلیل تعداد زیاد گرده گل و قرار گرفتن در معرض مواد حساسیت زا در فضای باز مانند چمن و علف های هرز ایجاد می شود. از طرف دیگر ، آلرژی های سالانه در تمام طول سال وجود دارند و به دلیل عواملی مانند کپک و گرد و غبار ایجاد می شوند.
در بعضی موارد ، محصولی که استفاده می کنید می تواند باعث خارش چشم مربوط به آلرژی شود. به عنوان مثال ، برخی از افراد به محلول های لنز تماسی خود حساسیت نشان می دهند. سایر محصولات که دارای ترکیباتی هستند که ممکن است باعث خارش چشم شما شوند عبارتند از: اشک مصنوعی که برای درمان خشکی چشم استفاده می شود. آرایش؛ و لوسیون ، کرم و صابون.
اما آلرژی تنها دلیل خارش چشم نیست. اگر (علاوه بر خارش) چشم های شما سوزش نیز دارد، علت آن ممکن است سندرم خشکی چشم یا اختلال عملکرد غده میبومیا باشد ، نه آلرژی. به همین ترتیب، اگر پلک های شما قرمز و ملتهب باشد، ممکن است بیماری به نام بلفاریت داشته باشید که ناشی از باکتری ها و در بعضی موارد مایت های میکروسکوپی است که روی پلک ها زندگی می کنند.
اگر از لنزهای تماسی استفاده می کنید ، خارش چشم می تواند استفاده از لنز را بسیار ناخوشایند کند. گاهی اوقات ، اگرلنز تماسی خود را بیش از حد طولانی می پوشید یا مرتباً آنها را تعویض نمی کنید ، این امر می تواند باعث خارش چشم شود.
از آنجا که علل خارش چشم بسیار متنوع است، اگر علائم شما پایدار است، بدتر می شود یا وقتی فصل آلرژی از بین می رود فروکش نمی کند، توصیه می شود معاینه چشم پزشکی شوید. ادامه مطلب=>

 التهاب عفونی ملتحمه یا کنژنکتیویت عفونی  

conjunctivitis کنژنکتیویت

ملتحمه لایه بافتی نازک و شفافی است که صلبیه (اسکلرا) را می پوشاند. ملتحمه خارجی ترین لایه پوششی کره چشم است. کنژنکتیویت یا التهاب ملتحمه، التهاب و عفونت این لایه است. علل عفونت ملتحمه چشم معمولاً عفونتهای ویروسی یا باکتریایی است. کنژنکتیویت ممکن است منجر به بروز احساس وجود خارجی در یک یا هر دو چشم شود. در موقع بیدار شدن، ممکن است چشم پر از ترشحات باشد. سفیدی چشم نیز قرمز می شود. وجود التهاب سبب می شود که عروق سطح کره چشم گشاد شده و در مقایسه با قبل بیشتر مشخص شوند و همین عامل سبب می شود که سفیدی چشم قرمزتر شود. ادامه مطلب=>

پینگوکولا

piguecula پینگکولاپینگوکولا یک توده سفید مایل به زرد برجسته روی ملتحمه کره چشم، مجاور قرنیه است. تمایل به رشد روی قرنیه ندارد. با این حال، ممکن است باعث تحریک یا مزاحمت از نظر زیبایی شود و اگرچه به ندرت لازم است، اما به راحتی میتواند با جراحی برداشته می شود.

پینگوکولا و ناخنک هر دو رشد غیرطبیعی هستند که در سطح چشم ایجاد می شوند. اگرچه ممکن است مشابه به نظر برسند و علایم و علل آنها مشابه باشد، اما در واقع بیماری های مختلفی هستند. پینگوکولا شباهت زیادی به ناخنک دارد و این دو اغلب اشتباه گرفته می شوند. با این حال ، پینگوکولا فقط در ملتحمه (غشای نازک و محافظی که سطح چشم را می پوشاند) رخ می دهد و در سراسر قرنیه رشد نخواهد کرد.

علائم آن کاملاً شبیه ناخنک است. معمولاً به صورت رویش خامه ای یا گچی روی سفیدی چشم، بین پلک ها ظاهر می شود.  پینگوکولا نیز به طور معمول در گوشه چشم، نزدیک بینی رشد می کند و می تواند یک چشم یا هر دو را درگیرکند. درست مثل ناخنک،  پینگوکولا نیز می تواند باعث تحریک و همچنین مشکل در استفاده از لنزهای تماسی شود. با این حال،  پینگوکولا نمی تواند بر روی قرنیه رشد کند و بنابراین بر بینایی تأثیر نخواهد گذاشت. در برخی موارد،  پینگوکولا می تواند به ناخنک تبدیل شود و قرنیه را درگیر کند.  ادامه مطلب =>     

عفونت قرنیه یا کراتیت میکروبی Microbial Keratitis or Corneal Ulcer

کراتیت یا عفونت قرنیهkeratitis

کراتیت عفونی و زخمهای قرنیه به تهاجم ارگانیسم عفونی مانند باکتریها به قرنیه است. به عنوان یک قاعده کلی، هر چه عفونت قرنیه عمیق تر باشد، علائم و عوارض آن شدیدتر است. لازم به ذکر است که گرچه نسبتاً نادر است، اما زخم قرنیه جدی ترین عارضه استفاده از لنزهای تماسی است.

گاهي اوقات بعضي از اجسام خارجي ممکن است در قرنيه فرو روند؛ مثلا زماني که شاخه گياه يا ناخنتان به چشمتان برخورد مي کند. يا ممکن است باکتري ها و قارچ ها از طريق لنز تماسي آلوده وارد قرنيه شوند. در اين شرايط ممکن است چشم دچار التهاب دردناک و عفونت قرنيه شود که اصطلاحا آنرا "کراتيت" يا "زخم عفوني قرنيه" مي گوئيم. اين عفونت ها مي تواند منجر به کاهش وضوح بينائي، ترشح از قرنيه، و شايد تخريب بافت قرنيه شود. عفونت قرنيه همچنين ممکن است باعث اسکار قرنيه ( ايجاد بافت جوشگاه در قرنيه) شود، که مي تواند منجر به کاهش بينائي و نياز به پيوند قرنيه شود.

به عنوان يک قانون کلي، هر چه عفونت قرنيه عمقي تر باشد، علائم و عوارض آن شديد تر است. ذکر اين نکته ضروري است که گرچه عفونت قرنيه نسبتا نادر است اما وخيم ترين عارضه استفاده لنزهاي تماسي است. ادامه مطلب=>

تبخال چشمي Ocular Herpes 

herpes simplex keratitisویروس هرپس سیمپلکس یک ویروس رایج است که افراد زیادی را مبتلا می کند. این ویروس علاوه بر ایجاد زخم های تبخالی لب در موقع سرماخوردگی، می تواند باعث ایجاد زخم در چشم  نیز بشود. وقتی چشم یک فرد را درگیر کند، این بیماری به عنوان تبخال چشمی یا بیماری هرپسی چشم نامیده می شود.
ممکن است تبخال چشم باعث نگرانی شود زیرا می تواند علائم ناخوشایندی داشته باشد. در موارد نادر ، تبخال چشم می تواند لایه های عمیق تر چشم و بینایی او را تحت تأثیر قرار دهد.
تبخال چشمي يک عفونت عود کننده ويروسي است که ناشي از آلودگي با ويروس تبخال ساده است. اين بيماري شايع ترين علت کوري ناشي از بيماري هاي قرنيه اي در آمريکاست. در حاليکه در کشورهاي جهان سوم و از جمله ايران شايع ترين علت کوري قرنيه اي، بيماري تراخم است. گرچه تبخال چشمي در ايران نيز شايع است. بر اساس مطالعات موجود، اگر فردي يکبار دچار تبخال چشمي شود، به احتمال 50% شانس عود دارد. اين گرفتاري مجدد ممکن است هفته ها يا حتي سالها پس از گرفتاري اوليه بروز کند. ادامه مطلب=>

زونا (واريسلا- زوستر)

 اين عفونت ناشي از" ويروس واريسلا- زوستر" يعني همان ويروس عامل آبله مرغان است. پس از شيوع اوليه آبله مرغان( که اغلب در کودکي رخ مي دهد )، ويروس بصورت غيرفعال درسلولهاي عصبي سيستم عصبي مرکزي نهفته باقي مي ماند. اما در بعضي افراد، ويروس واريسلا – زوستر مجددا در زمان ديگري از حيات فرد فعال مي شود. زمانيکه ويروس فعال مي شود، از طريق رشته هاي اعصاب به پايين طي طريق مي کند و بعضي از قسمت هاي بدن را آلوده مي کند و باعث ايجاد ضايعات تاولي ( زونا ) ، تب، ورم دردناک رشته هاي عصبي آلوده و احساس ناخوشي و بيحالي عمومي مي شود.

علائم گرفتاری زونای چشمی (Herpes zoster ophthalmicus) ممکن است با سوزن سوزن شدن پیشانی شروع شود. در طی بیماری حاد، علاوه بر بثورات دردناک پیشانی، علائم و نشانه ها ممکن است شامل درد شدید چشم باشد. ورم شدید پلک و پرخونی ملتحمه، اپی اسکلرا و دور تا دور قرنیه، ورم قرنیه  و فتوفوبیا باشد.

کراتیت یا التهاب قرنیه و یوویت ممکن است شدید باشد و به دنبال آن اسکار قرنیه ایجاد شود. عوارض دیررس  مثل  گلوکوم، آب مروارید، یووئیت مزمن یا عودکننده، زخم قرنیه، ایجاد رگهای جدید در قرنیه و کاهش حس قرنیه رایج است و ممکن است بینایی را تهدید کند. دردهای عصبی پس از ابتلای اولیه ممکن است بعداً ایجاد شود. بیماران ممکن است به اپی اسکلریت (بدون افزایش خطر از دست دادن بینایی) و  یا رتینیت یا التهاب شبکیه (با خطر افت شدید بینایی) مبتلا شوند.

ذکر اين نکته ضروري است که مشکلات قرنيه اي ممکن است ماهها بعد از بروز زونا ايجاد شود. به اين دليل، لازم است افراديکه زوناي ناحيه صورت ( زوناي چشمي) داشته اند، بر طبق برنامه زمان بندي منظم پي گيري و معاينه چشم پزشکي شوند. ادامه مطلب =>

 دیستروفی فوکس قرنیه Fuchs’ endothelial dystrophy

تورم قرنیه در بیماری دیستروفی فوکس Fuch's Endothelial Dystrophy

دیستروفی فوکس سلولهای اندوتلیال قرنیه یک بیماری غیرالتهابی، تک گیر یا ارثی اتوزومال غالب است که لایه سلولهای اندوتلیال قرنیه را درگیر می کند. در این بیماری قرنیه تدریجا دچار تورم شده و باعث پخش نور، هاله در اطراف نورها و کاهش بینایی می شود. در دیستروفی اندوتلیال فوکس آسیب قرنیه ممکن است به حدی باشد که منجر کوری قرنیه ای شود.

دیستروفی فوکس بیماری چشمی است که در آن داخلی ترین لایه قرنیه یعنی لایه سلولهای اندوتلیال تخریب می شود. این لایه سلولی که اندوتلیوم نامیده می شوند، مسئول تنطیم میزان مناسب مایع داخل قرنیه می باشند. سلولهای اندوتلیوم با پمپ کردن مایع اضافی از قرنیه باعث جلوگیری از تورم آن و در نتیجه شفافیت قرنیه می شوند.    تورم قرنیه در بیماری دیستروفی فوکس Fuch's Endothelial Dystrophy

این بیماری که دیستروفی فوکس قرنیه و دیستروفی فوکس اندوتیلیال نیز نامیده می شود، معمولا هر دو چشم را گرفتار می کند وبه علت ورم و کدورت قرنیه باعث کاهش تدریجی بینایی می شود. با پیشرفت بیماری، تورم قرنیه می تواند باعث ایجاد تاول در سطح آن شود که این حالت را کراتوپاتی بولوز می گویند. هیچ روشی برای جلوگیری از دیستروفی فوکس وجود ندارد.ادامه مطلب=>  

 خراش راجعه قرنیه Recurrent Corneal Erosion

   corneal errosin خراش راجعه قرنیهخراش قرنیه یکی از مشکلات رایج است. خراش قرنیه باعت ناراحتی شدید، قرمزی چشم و جراحت می شود. خراش قرنیه ناشی از کنده شدن سلولهای سطح قرنیه (سلولهای اپیتلیوم قرنیه) است.

قرنیه به قسمت شفاف جلوی سطح کره چشم می گوئیم و قسمتی از وظیفه آن تمرکز نور بر روی شبکیه چشم برای دیدن شماست. برای دید خوب سلامت قرنیه ضروری است. خراش قرنیه، علاوه بر اختلال بینایی می توان زمینه ساز عفونت قرنیه شود. بنابراین اگر مشکوک به خراش قرنیه هستید، لازم است در اسرع وقت به چشم پزشک یا به اورژانس مراجعه کنید. ادامه مطلب=>

دژنراسیون محیطی ترین قرنیهTerrien’s marginal degeneration  

Terrien marginal degeneration دژنراسیون محیطی ترین قرنیهدر سال 1900 برای اولین بار توسط آقای Terrien شرح داده شد. در 86% موارد دو طرفه است. در هر سنی ممکن است بروز کند. معمولا در قسمت فوقانی قرنیه شروع می شود اما ممکن است از هر جایی در اطراف قرنیه شروع شود. اولین یافته در معاینه با اسلیت لامپ ( دستگاه معاینه چشم) کدورتهای استرومای قرنیه (لایه میانی قرنیه) است که از لیمبوس با نواری از قرنیه شفاف فاصله دارد. پس از این مرحله در ناحیه گرفتار در سطح قرنیه رگهای جدیدی ساخته می شود. بدلیل نازک شدن تدریجی قرنیه در ناحیه گرفتار، ناودانی موازی با لیمبوس ایجاد می شود. همچنین خط ویژه ای از رسوب چربی در جلوی ناودان دیده می شود. همچنانکه پدیده دژنراسیون (پوسیدگی و تخریب) پیشرفت می کند، ناحیه درگیر و نازک شده، بیرون می زند.

در بسیاری از موارد بیماری دردناک نیست و بیمار به علت کاهش تدریجی بینایی مراجعه می کند. دلیل کاهش بینایی، ایجاد آستیگماتیسم نامنظم است. اما در بعضی از بیماران جوانتر، ممکن است به علت التهاب چشم دردناک باشد.

متأسفانه هیچگونه درمان دارویی موثری وجود ندارد. در صورت نازگی شدید یا سوراخ شدن قرنیه، از پیوند قرنیه بشکل حلقه وار و به صورت تمام ضخامت و یا لایه ای کمک می گیریم.

جراحیهای چشم