افسانه ها و حقایق در مورد پیرچشمی

افسانه ها و حقایق در مورد پیرچشمی Myths and Facts About Presbyopiaآیا هنگام خواندن پیام های متنی موبایلتان، شروع به دور نگه داشتن گوشی از صورتتان می کنید؟ آیا متوجه شده اید که قبل از اینکه مطلب کتابتان را تمام کنید، مجبور می شوید آن را زمین بگذارید زیرا به چشمان شما فشار می آورد؟ اگر سرگرمی یا شغلی دارید که باید به نزدیک نگاه کنید، آیا نورهای روشن تری را به محل کار خود اضافه کرده اید تا واضح تر ببینید؟ اگر این جملات حقیقت دارد و شما در اواخر سنین 30 سالگی یا بیشتر هستید، دلیل آن ممکن است پیرچشمی باشد. پیرچشمی شایع ترین تغییری است که در چشم بزرگسالان رخ می دهد و ممکن است بیش از 30 درصد از بزرگسالان بالای 40 سال را تحت تاثیر قرار دهد.

پیرچشمی چیست؟

پیرچشمی از دست دادن بینایی نزدیک ناشی از سن است که زمانی رخ می دهد که خاصیت ارتجاعی عدسی طبیعی چشم شروع به کم شدن می کند. علت آن سفت شدن و افزایش اندازه عدسی طبیعی چشم است که تمرکز از نزدیک را دشوار می کند. به همین دلیل است که از اواخر دهه 30 تا اوایل دهه 40، بسیاری از افراد منوها را از صورت خود دور نگه می دارند یا هنگام نگاه کردن به تلفن خود از عینک مطالعه استفاده می کنند. وقتی دید شروع به تغییر می کند، طبیعی است که احساس سردرگمی کنید. اما نترسید، ما قصد داریم به رفع تصورات غلط در مورد پیرچشمی کمک کنیم!
افسانه شماره 1 پیرچشمی : من هرگز به عینک مطالعه نیاز نخواهم داشت زیرا بینایی 20/20 دارم.
واقعیت: پیرچشمی یک عارضه جانبی طبیعی پیری است و در نهایت برای همه اتفاق خواهد افتاد! مطالعات تخمین می‌زنند که 1.8 میلیارد نفر با پیرچشمی زندگی می‌کنند. حتی کسانی که در گذشته عمل لیزیک و یا سایر اعمال جراحی  لیزری عیوب انکسار مثل  فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی انجام داده اند، همچنان با گذشت زمان به پیرچشمی مبتلا می شوند.
افسانه شماره 2 پیرچشمی: دوربینی و پیرچشمی اساساً یکسان هستند.
واقعیت: اگرچه هر دوی این شرایط باعث ایجاد مشکل در دید نزدیک می شوند، اما این دو کاملاً متفاوت هستند. دوربینی یک مشکل بینایی است که به دلیل شکل کره چشم بوجود می آید. در کسی که دوربینی دارد قطر کره چشم کوتاه‌تر از حد معمول است. در حالی که پیرچشمی یک وضعیت طبیعی است که با افزایش سن ایجاد می شود. از دست دادن انعطاف پذیری و افزایش اندازه لنز است که دیدن از نزدیک را دشوارتر می کند.
افسانه شماره 3 پیرچشمی: انجام عمل لیزیک پیرچشمی من را درمان می کند.
واقعیت: در حالی که لیزیک می تواند یک گزینه عالی برای اصلاح بینایی برای بسیاری از افراد مبتلا به نزديک بيني، دور بيني یا آستيگماتيسم  باشد، اما برای اصلاح پیرچشمی موثر نیست. لیزیک مونوویژن، که در آن لیزر اگزایمر برای تصحیح یک چشم برای دید نزدیک و چشم دیگر برای دید از راه دور، برای درمان پیرچشمی توصیه می شود، اما برای همه افراد گزینه ای مناسب نیست.
افسانه شماره 4 پیرچشمی : پیرچشمی قابل پیشگیری است.
واقعیت: پیرچشمی یک بیماری نیست و قابل پیشگیری نیست. پیرچشمی یک تغییر طبیعی است و با ورزش های چشمی یا مکمل ها قابل پیشگیری نیست. پیرچشمی به این دلیل اتفاق نمی افتد که به اندازه کافی هویج نخورده اید یا در نور کم مطالعه می کنید. به گفته موسسه ملی چشم آمریکا، هر فرد بالای 35 سال در معرض خطر ابتلا به پیرچشمی است.
فیلم پیرچشمی Presbyopia video
 

جراحیهای چشم