میانسالی و چشم

چشم ها با پیشرفت سن دستخوش تغییراتی می شوند و زمانی که به سن حوالی 40 سال می رسید،تغییرات ناشی از سن را دربینائیتان احساس می کنید.

پیر چشمی

accomodation تطابق

پیر چشمی زمانی احساس می شود که شما برای دیدن اشیاء نزدیک یا نوشته های ریز احساس تاری دید پیدا می کنید. در این زمان ممکن است نیاز به استفاده از عینک نزدیک داشته باشید.

در پیر چشمی بدلیل کاهش انعطاف پذیری عدسی چشم، عضلاتی که مسئول تطابق هستند - (عضلات مژگانی) - نمی توانند بخوبی عمل تطابق را انجام دهند. پیر چشمی تقریبا در همه افراد اتفاق می افتد. همه افرادیکه عیوب انکساری (نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم) دارند، دچار پیر چشمی می شوند؛ اما در افراد نزدیک بین پیر چشمی مزاحمت کمتری ایجاد می کند؛ زیرا نزدیک بینی تا اندازه ای پیر چشمی را خنثی کرده و افراد برای دیدن اجسام نزدیک مشکل کمتری دارند.

فلوتر یا مگس پران

فلوتر ها به شکل نقاط ظریف یا اجسام مارپیچی کوچکی در میدان بینایی شما دیده می شوند. این اجسام زمانیکه نور اتاق کافی باشد یا به زمینه ای سفید نگاه کنید و به آنها دقت کنید، بهتر دیده می شوند. فلوتر معمولا پدیده ای نرمال است؛ اما اگر به طور ناگهانی تعداد آنها زیاد شد و یا توام با جرقه های نورانی شد، لازم است بلافاصله توسط چشم پزشک معاینه شوید؛ چون ممکن است پیش درآمدی بر پارگی شبکیه باشد.

خشکی چشم

Dry eye خشکی چشمخشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که غدد اشکی، برای حفظ رطوبت چشم‌ها به‌اندازه‌ی کافی اشک تولید نمی‌کنند. خشکی چشم ها ممکن است در صورتی رخ دهد که شما اشک کافی تولید نکنید یا اشک هایی با کیفیت نامناسب تولیدکنید. خشکی چشم احساس ناخوشایندی به شما میدهد. اگر شما خشکی چشم دارید، چشمان شما ممکن است سوزش یا خارش داشته باشند. شما ممکن است خشکی چشم را در موقعیت های خاص تجربه کنید، مانند حضور در هواپیما، در یک اتاق که مجهز به کولر است، در هنگام دوچرخه سواری یا پس از اینکه چند ساعت کار با کامپیوترکردید.

اشکریزش

اشکریزش می تواند ناشی ازحساسیت به نور، باد و یا تغییرات درجه حرارت و یا خشکی چشم باشد. استفاده از عینک آفتابی و همچنین قطره های چشمی می تواند کمک کننده باشد. گاهی اوقات اشکریزش می تواند ناشی از مشکلات جدی تری نطیر انسداد مجاری اشکی و یا عفونت چشم باشد. چشم پزشک می تواند این مشکلات را درمان کند.

Blepharitis بلفاریت بیماریهای پلک

اختلالات پلکی می تواند ناشی از بیماری ها و نارحتی های مختلف پلک ها ایجاد شود. اختلات رایج پلک ها شامل قرمزی و تورم پلکها، خارش، اشکریزش و قی کردن مژه ها موقع خواب باشد. این مشکلات می تواند ناشی از بلفاریت باشد که با کمپرس گرم و شستشوی پلکها بهتر می شود.

تغییرات سنی اطراف چشم

شل شدگی و از دست رفتن قوام پوست در ناحیه پلک بالا باعث چین خوردن و آویزان شدن پوست اضافی پلک و بیرون زدن چربی به صورت پف پلک بالای چشم می گردد. Dermatochalasis درماتوشالازی با پیرتر شدن پوست، به تدریج خاصیت ارتجاعی آن کاهش می یابد، این امر منجر به تجمع بیش از حد پوست در پلک بالایی شده و نهایتاً باعث افتادگی پلک می شود. علت اصلی پیری پلک پایین نیز شل شدن پوست و ماهیچه زیر پلک است.

نوع تغذیه ای که افراد دارند در ابتلا به افتادگی پلک موثر است، بنابراین توصیه می شود افراد از خوردن غذاهایی که در ترکیبات شان از روغن های اکسیده و کلسترول اشباع وجود دارد خودداری کنند. فست فودها از این دسته هستند و به دلیل وجود این مواد باعث کم شدن ویتامین C در پوست و کلاژن می شود، بنابراین باید از غذاهای تازه، سبزیجات و میوه ها استفاده کنیم. نوشیدن آب و مایعات کافی طی روز توصیه می شود. البته باید در نظر گرفت این تغذیه طی یک روز و یک هفته جوابگو نیست بلکه در طول زندگی مثمرثمر می شود.

آفتاب هم از دلایل شلی پوست و افتادگی زودرس پلک است. بنابراین دوری از آفتاب مستقیم و اشعه ماورای بنفش که سبب افتادگی پوست و عضلات چشم افراد می شود ضروری است. استفاده از عینک آفتابی مناسب الزامی است و توصیه می شود بیشتر از آنکه به فکر زیبایی مدل عینک باشید در انتخاب نوع مناسب آن دقت کنید. استفاده از ضدآفتاب مناسب هم توصیه می شود و این ضدآفتاب حتما باید در اطراف چشم و پلک ها استفاده تا از پیری این قسمت جلوگیری شود.

این را هم بدانید که درمان عیوب انکساری چشم در پیشگیری از ابتلا به افتادگی پلک حایزاهمیت است زیرا وقتی چشم ها ضعیف می شوند هنگام مطالعه فشار زیادی به چشم وارد می شود زیرا فرد عضلات اطراف چشم خود را به طور غیرعادی جمع می کند و این فشار و دقت باعث چروک خوردن اطراف چشم می شود و عضلات این ناحیه را شل می کند.

تزریق ژل و فیلر برای پر کردن نواحیی از صورت که حجم آن کاهش یافته و تزریق بوتاکس برای کاهش چین و چروک صورت و اطراف چشم ها از روش های غیر جراحی جوان سازی صورت هستند. در ناحیه صورت جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی که جراحی پلاستیک رایج در بیماران بالای ۳۰ سال است، اصولاً برای مبارزه با اثرات پیری پوست استفاده می شود.

نکاتی برای سلامت چشم ها

با استفاده از عینک های آفتابی مناسب که اشعه ماوراء بنفش نور خورشید را بلاک می کند و همچنین استفاده از کلاه لبه دار در روزهای آفتابی از چشمانتان محافظت کنید.

سیگارنکشید.

الکل ننوشید.

همواره از مواد غذایی متناسب و حاوی ویتامین های مختلف به ویژه ویتامین آ استفاده نمایید.

ورزش کنید و وزنتان را در حد متناسب کنترل کنید.

قند و فشار خونتان را مرتبا کنترل کنید.

اگر به مدت طولانی با کامپیوتر کار می کنید، هر 20 دقیقه یکبار به مدت 20 ثانیه فاصله ای دور حدود 20 فوتی (6 متری) را نگاه کنید و دفعات بیشتری پلک بزنید.

چشم طبیعی و سالم احتیاج به درمان ندارد لذا از بکار بردن هر گونه دارو و یا محلول‌های شستشوی چشم بدون دستور پزشک خودداری نمائید.

جراحیهای چشم