جراحی های عیوب انکساری

(لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی(

laser refractive surgery جراحی لیزری اصلاح عیب انکساریجراحی انکساری شامل طیف وسیعی از روشهای جراحی است که هدف آنها تغییر وضعیت انکساری چشم است. این تکنیک ها از طریق عمل بر روی قرنیه و یا عدسی طبیعی چشم این تغییرات را اعمال می کنند، زیرا قرنیه و عدسی چشم اجزای اصلی انکساری چشم هستند. عیوب انکساری انکساری که ممکن است با چنین جراحی برطرف شوند شامل  میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی )، آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) و پیر چشمی است. بعضی اوقات ممکن است ترکیبی از اینها اصلاح شود.

طیف وسیعی از روشهای جراحی وجود دارد و این دامنه در حال گسترش است. این روش ها شامل برش های قرنیه ، بخیه های قرنیه ، اصلاح لیزری قرنیه ، جراحی لایه ای قرنیه همراه با تکنیک های مختلف اصلاح لیزری، لیزر حرارتی قرنیه، کارگذاری وسایل اصلاحی در قرنیه ، کاشت داخل چشمی لنز های دانمی فیکیک و جراحی برداشتن لنز شفاف (Clear Lens Extraction ) است که معمولاً با کارگذاری  لنز های مصنوعی داخل چشمی مختلف از جمله لنزهای چند کانونی و توریک همراه است.  در یک انتها، بیمارانی با آسیب شناسی شدید مانند آستیگماتیسم نامنظم پس از تروما یا پس از کراتوپلاستی وجود دارند. در انتهای دیگر، بیمارانی با عیب انکسار خفیف وجود دارند که به راحتی با عینک یا لنزهای تماسی اصلاح می شوند.  این طیف گسترده ای از علائم احتمالی برای جراحی بدان معنی است که نسبت خطر / سود جراحی برای هر بیمار بسیار قابل توجه است.

جراحی انکساری قرنیه انحنای قرنیه را تغییر می دهد تا نور را دقیق تر بر روی شبکیه متمرکز کند. هدف از جراحی انکساری کاهش وابستگی به عینک یا لنزهای تماسی است. بیشتر افرادی که تحت عمل جراحی انکساری قرار می گیرند به این هدف می رسند. بیش از 95٪ افراد پس از عمل برای دید از راه دور به لنزهای اصلاحی نیاز ندارند.

عیوب انکساری  Refractive Errors چیست؟

 refractive error عیوب انکساری عیب انکساری به این معنی است که شکل قرنیه چشم شما طوری است که به درستی نور را خم نمی کند و در نتیجه تصویر به خوبی بر روی شبکیه متمرکز نمی شود و تصویری تار ایجاد می کند. انواع اصلی روش های اصلاح عیوب انکسار، یعنی لیزیک و لازک( LASIK و LASEK ) هر دو، روش جراحی اصلاح لیزر چشم هستند که به درمان نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیسم کمک می کنند. هر دو از لیزرهای اکسایمر استفاده می کنند و برای اصلاح دید شکل قرنیه را تغییر می دهند.

قرنیه و عدسی چشم به تمرکز تصویر بر روی  شبکیه کمک می کنند.  علت عیوب انکساری می تواند طول کره چشم (بلندتر یا کوتاهتر بودن آن) ، تغییر در شکل قرنیه یا پیر شدن لنز باشد. شایع ترین علامت تاری دید است. علائم دیگر ممکن است شامل دوبینی ، دید مبهم ، تابش خیره کننده یا هاله در اطراف چراغهای روشن، جمع کردن چشم ها، سردرد یا خستگی چشم باشد.

عینک یا لنزهای تماسی معمولاً می توانند عیوب انکساری را اصلاح کنند. جراحی لیزری چشم نیز ممکن است انتخاب دیگرباشد. ادامه مطلب =>

روشهای اصلاح عیوب انکساری

درمان های عیوب انکساری شامل عینک،  لنزهای تماسی و جراحی انکساری است. نزدیک بینی و دور بینی با لنزهای کروی اصلاح می شود. از لنزهای مقعر برای درمان نزدیک بینی استفاده می شود. علامت این عدسی ها در نسخه عینک منفی یا واگرا هستند. از لنزهای محدب برای درمان دور بینی استفاده می شود. علامت آنها به علاوه یا همگرا هستند.

VIsion correctio with glass اصلاح بینایی با عینک جراحی اصلاح بینایی که به آن عمل جراحی انکساری و لیزر چشم نیز گفته می شود ، به هر روش جراحی برای رفع مشکلات بینایی گفته می شود. سالهای اخیر پیشرفتهای چشمگیری در این زمینه داشته است. جراحی انکساری و لیزر چشم به بسیاری از بیماران این امکان را می دهد که بهتر از هر زمان دیگری در زندگی خود ببینند.

روشهای جراحی عیوب انکسار عمدتا بر روی دو قسمت از چشم که مسئول قدرت انکساری چشم هستند یعنی قرنیه و عدسی قابل انجام است. بیشتر انواع جراحی اصلاح بینایی، قرنیه چشم شما را تغییر شکل می دهد. این کار اجازه می دهد تا نور از طریق قرنیه عبور کند و به درستی بر پشت چشم شما یا شبکیه تمرکز کند. سایر روش ها شامل جایگزینی لنز طبیعی چشم شما با لنز مصنوعی می شوند.  در هر فردی و با توجه به شرایط ویژه خود شخص، نحوه اصلاح عیوب انکساری منحصر به آن فرد است. افراد با شماره های چشمی یکسان دارای شرایط مختلف چشمی از لحاظ ضخامت قرنیه، انحنای قرنیه و اندازه زاویه و عمق اتاقک قدامی چشم می باشند؛ پس توجه داشته باشید که روش جراحی مناسب برای یک فرد با یک شماره چشم ممکن است برای فرد دیگری با همان شماره چشم مناسب نباشد. بررسی بیماران برای مناسب بودن یا مناسب نبودن هرشخص برای عمل جراحی کاملا اختصاصی برای خود شخص می باشد و افراد داوطلب عمل نباید خود را با فرد دیگری مقایسه نمایند. ادامه مطلب => 

لیزر و کاربرد های آن در جراحی عیوب انکساری

Laser vision correction اصلاح بینایی با لیزرلیزر اگزایمر در IBM در سال 1976 تولید شد و از زمان توسعه آن تاکنون در تولید میکرو تراشه های رایانه  بسیارمورد استفاده قرار گرفته است. لیزرهای Excimer توانایی ایجاد تغییرات بسیار دقیق را دارند و عملا هیچ تاثیری در خارج از منطقه هدف ندارند.

لیزر اگزایمر Excimer Laser نوعی لیزر است که در جراحی عیوب انکساری چشم با لیزر استفاده می شود. از زمان تولید لنزهای نرم، لیزر اگزایمر مهیج ترین پیشرفت در چشم پزشکی است. این امر انقلابی در نحوه اصلاح عیوب انکساری چشم در جهان ایجاد کرده و برای بسیاری از افراد با عیب انکسار (نزدیک بینی ، دور بینی و آستیگماتیسم) رویاها را به واقعیت تبدیل کرده است. کلمه LASER مخفف اختصار Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation است. کلمه excimer انقباض کلمات "هیجان زده" و "dimer" است. دیمر ترکیبی از دو اتم است. در این نوع لیزر دو اتم گازهای فلوراید و آرگون هستند. لیزر اگزایمر پرتویی از نور ماورا بنفش متمرکز ایجاد می کند که می تواند دقیقاً متمرکز شود.
اولین عمل لیزر بر روی چشم بینای عادی با لیزر اگزایمر در 14 ژانویه سال 1987 انجام شد. از آن زمان ، میلیون ها چشم در سراسر جهان توسط لیزر اگزایمربه روش های  لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی تحت درمان قرار گرفتند. ادامه مطلب => 

مشاوره عمل های جراحی عیوب انکساری (روش های حذف عینک)

eye testروش های جراحی حذف عینک یا اصطلاحاٌ جراحی اصلاح عیوب انکساری چشم، بسیار متنوع هستند. پس از معاینات کامل چشم پزشکی و  بررسی های لازم بسته به شرایط عمومی و وضعیت سلامتی چشم ها و نوع عیب انکساری و نتایج عکس برداری و در نظر گرفتن فواید عمل در مقابل ضررها و خطرهای احتمالی آن عمل،  یکی از عمل های اصلاح عیب انکساری ممکن است برای شما مناسب تر باشد. در طول قرار ملاقات 2-3 ساعته، خواهید فهمید که آیا کاندید مناسبی برای انجام این روش هستید یا اینکه کدام عمل برای شما مناسب است. در اینجا، ما مشاوره قبل از اعمال جراحی حذف عینک را با جزئیات بیشتری توضیح خواهیم داد تا شما اطلاعات کاملی از نحوه تصمیم گیری برای عمل های اصلاح عیوب انکساری چشم بدست بیاورید.
ممکن است از خود بپرسید که چرا مشاوره جراحی چشم طولانی مدت است. در طول معاینه ، پزشک در حال ارزیابی کامل و اندازه گیری بسیار دقیق کل چشم شما و توانایی های آن است و معاینه شما باید دقیق و کامل باشد. زیرا این اطلاعاتی است که قرار است سه چیز بسیار مهم را تعیین کند:

  •       سلامت کلی چشم شما
  •      آیا لیزیک یا سایر اعمال های اصلاح بینایی برای چشم، بینایی و سبک زندگی شما توصیه می شود (یا توصیه نمی شود)؟
  •      اگر لیزیک یا هر روش دیگری توصیه شود  و شما تصمیم به عمل بگیرید، آیا بر اساس مدارک و معاینات این بهترین انتخاب برای شماست؟ 

هدف این است که هرچه اطلاعات بیشتری  برای جراح و شما جمع آوری شود تا به شما کمک کند بهترین انتخاب را برایاصلاح بینایی خود انجام دهید. ادامه مطلب =>

لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی و ...  کدام عمل برای چشمان من مناسب تر است؟

lasik vs lasek لیزیک یا لازک کدام مناسب تر است انواع عمل های   لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی، ترانس پی آر کی، روش های مختلف  اصلاح لیزری چشم هستند که به درمان میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) کمک می کنند. در همه این روش ها برای اصلاح دید وتراش قرنیه از لیزر اکسایمر استفاده می شود.

روش های اصلاح لیزری قرنیه می توانند با تغییر شکل قرنیه به روشی مشابه بینایی را اصلاح کنند و همه می توانند نتایج مثبتی داشته باشند. ارزیابی توسط چشم پزشک می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید کدام نوع از جراحی های اصلاحی چشم برای شما مناسب تر است.

در بعضی داوطلبان اصلاح با لیزر بر روی قرنیه روش مناسبی نیست و در نتیجه از روش های غیر لیزری حذف عینک شامل کار گذاری لنزهای داخل چشمی فیکیک اتاق قدامی، کاشت لنز های فیکیک اتاق خلفی  ICL،  تعویض عدسی طبیعی چشم، کراتوپلاستی هدایتی یا CK و دید تک چشمی یا مونوویژن استفاده می کنیم.

هر کدام از این روش های اصلاح عیوب انکسار، معایب و محاسن خاص خود را دارند و در نتیجه کاربرد آنها نیز در افراد مختلف بستگی به شرایط چشم هر شخصی اختصاصی است. به این معنی که پس از بررسی ها و معاینات کامل چشم پزشکی برای هر چشمی عملی خاص مناسب تر است. ادامه مطلب =>

روش های جراحی لیزری عیوب انکسار بر روی قرنیه

corneal vision correction اصلاح لیزری قرنیهجراحی یک روش درمانی رایج برای مشکلات بینایی است. این روش ها می توانند به اصلاح عیب انکساری کمک کنند. هدف از جراحی انکساری چشم کاهش یا حتی پایان دادن به نیاز شما به عینک یا لنزهای تماسی است. این عمل ها شامل لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی می باشد.

جراحی های لیزری اصلاح عیوب انکساری چشم در افراد دچار میوپی  (نزدیک بینی)، هایپروپی  (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج)  قابل انجام است. بر اساس تحقیقات جدید، نتایج عمل های جراحی عیوب انکساری مثل لازک، لیزیک، فمتولیزیک و ..... پس از طی دوره بهبودی به یک اندازه مفید می باشند. در همه این جراحی ها از لیزر برای برداشتن لایه هایی از روی قرنیه و شکل دادن به آن استفاده می شود. در لازک و پی آر کی (فوتوریفرکتیو کراتکتومی) این لایه برداری فقط در ناحیه سطحی قرنیه (اپیتلیوم) انجام می شود، به همین دلیل بعضی از مشکلات ایجاد شده در لایه برداری که در لیزیک و فمتولیزیک رخ می دهد، در این نوع جراحی کم تر بوده، اما دوره بهبودی آن طولانی تر است و درد بیشتری هم بعد از جراحی در پی دارد.

به طور کلی نتایج و عوارض عمل در همه این عمل ها پس از پایان دوره بهبودی در مجموع یکسان است. اما در چشم هایی که میزان عیب انکساری بالاست و قرنیه ضخامت کافی دارد، لیزیک و فمتولیزیک ارجح است و در چشم هایی که شماره چشم کم است و یا قرنیه نازک است لیزر های سطحی مثل پی آر کی و لازک ارجح است. در شرایط مساوی اگر چشمی هم قابلیت عمل لیزر سطحی و هم لیزیک داشته باشد، به خاطر عوارض مربوط به فلپ و هم به علت هزینه کمتر، لیزر های سطحی مثل لازک و پی آر کی بهتر است. ادامه مطلب => 

روش های جراحی غیر لیزری عیوب انکسار

non laser refractive surgery اصلاح غیر لیزری عیوب انکساری بر روی قرنیه این عمل های جراحی جایگزینی برای جراحی انکساری قرنیه مانند لیزیک به ویژه برای نزدیک بینی و دوربینی بالا هستند.  زیرا در عیوب انکساری بالا در لیزیک نیاز به برداشتن بیش از حد بافت قرنیه است . برداشتن بیش از حد مناسب قرنیه باعث نازکی قرنیه و در نتیجه شانس بروز مشکلاتی نظیر قوز قرنیه می شود. به عنوان یک مقایسه ، لیزیک برای نزدیک بینی تا  11.00-  دیوپتر مورد تایید انجمن دارو و غذای آمریکا  FDA است.

در بعضی افراد هم به علت اینکه قرنیه ضخامت کافی برای اصلاح با لیزر را ندارد، ناچار به استفاده از روش های غیر لیزری اصلاح بینایی خواهیم بود. در این موارد یا بدون اینکه عدسی طبیعی چشم را برداریم لنز دیگری در چشم اضافه می کنیم که به این عمل ها کارگذاری لنز فیکیک یا لنز دائمی داخل چشمی می گوئیم. روش دیگر این است که پس از خارج کردن لنز طبیعی چشم، لنز داخل چشمی مصنوعی در چشم کار گذاشته می شود و قدرت انکساری این لنز طوری محاسبه می شود که عیب انکساری چشم را جبران کند. به این عمل استخراج لنز شفاف (CLE)  و یا لنزکتومی انکساری یا تعویض عدسی طبیعی می گوئیم.

در روش دیگری که به نام کراتوپلاستی هدایتی نامیده می شود و بیشتر در افراد دوربین و یا پیر چشم کاربرد دارد، با کمک امواج رادیو فرکونسی با انرژی پایین رشته های کلاژن در محیط قرنیه چروکیده می شود تا انحنای مرکز قرنیه پر شیب تر شده و در نتیجه طول قدامی خلفی چشم بیشتر شده و قدرت انکساری چشم بیشتر شود. ادامه مطلب =>

جراحی عیوب انکساری در بیماران با بیماری زمینه ای

Reumatoid Arteritis and LASIKدرمان جراحی انکساری در بیماران مبتلا به بیماری زمینه ای سیستمیک بحت برانگیز است. این افراد علاوه بر عیب انکساری یک بیماری سیستمیک زمینه ای دارند که ممکن است توام با گرفتاری چشم یا حتی قرنیه باشد. مقالات موجود در مورد استفاده از جراحی انکساری با لیزر (LRS) نسبتاً کم است و چنین روشی توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) در این جمعیت بیمار تأیید نشده است.  بیماران مبتلا به بیماری عروقی کلاژن، دیابت، بیماری آلرژیک و آتوپیک یا ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)  برای جراحی انکساری با لیزر  ایده آل نیستند. بیماران مبتلا به بیماری سیستمیک کنترل نشده یا درگیری چشمی این بیماری نباید تحت جراحی انکساری با لیزر قرار بگیرند. با این حال، یک بیمار مبتلا به بیماری کنترل شده و خفیف، بدون درگیری چشمی و تحت رژیم چند دارو، در صورت داشتن ضوابط دقیق ممکن است کاندیدای مناسبی باشد. قبل از اینکه چنین فناوری به طور گسترده ای توسط جامعه جراحی انکساری پذیرفته شود، نیاز به مطالعات بیشتر دارد.

از هر بیماری که تصمیم به عمل جراحی انکساری دارد باید در مورد سابقه بالینی بیماری های عمومی سوال شود. هر رویداد پزشکی یا جراحی در گذشته در افرادی که تحت عمل جراحی انکساری قرار می گیرند،  می تواند بسیار مهم باشد. اطلاعات مربوط به بیماری ها، داروها، جراحی ها و آلرژی ها باید جمع آوری شود. برخی از این موارد ممکن است بر دوره بعد از عمل بیماران تأثیر بگذارد. ادامه مطلب =>

عوارض و خطرات لیزیک

   لیزیک نیز مثل هر عمل جراحی دیگر، عوارض و خطرات بالقوه خاص خود را داراست که باید به دقت مد نظر باشد. از زمانی که در سال 1998 عمل لیزیک توسط سازمان غذا و داروی آمریکا FDA تائید شد، این عمل در ایران و سایر نقاط جهان رایج شد اما در مجموع عوارض آن اندک است.  میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا و همچنین در ایران از زمان شروع عمل لیزیک چشم برای اصلاح بینایی، تحت عمل جراحی لیزیک قرار گرفته اند و جراحان با تجربه لیزیک گزارش داده اند که میزان عوارض جدی را می توان زیر 1 درصد نگه داشت.
با این حال ، مانند هر عمل جراحی دیگر ، خطرات ، عوارض جانبی و محدودیت های بالقوه ای وجود دارد که باید قبل از انتخاب این روش (یا هر نوع روش دیگری ) از آنها کاملاً مطلع باشید. انتخاب یک جراح چشم لیزیک ماهر و باتجربه می تواند به کاهش این خطرات کمک کرده و شما را در دستیابی به بهترین نتیجه ممکن از جراحی لیزر چشم کمک کند.

عوارض تهدید کننده بینایی مانند از دست دادن قابل توجه بینایی ناشی از جراحی لیزیک بسیار نادر است و بسیاری از عوارض جانبی و عوارض جراحی لیزر چشم را می توان با جراحی دیگری یا درمان طبی برطرف کرد. ادامه مطلب =>

آینده جراحی انکساری
 presbyopia پیرچشمی

با توجه به اینکه عیوب انکساری بر اکثر مراحل زندگی بیشتر مردم جهان تأثیر می گذارد، تعجب آور نیست که رویکردهای جدید جراحی برای اصلاح عیوب انکساری مورد توجه قرار گرفته اند. طی 30 سال گذشته ، ما شاهد انفجار در انواع روش های جراحی با تفاوت های ظریف نسبی در تکنیکها، خطرات و مزایا بوده ایم.

در این مقاله مروری بر پیشرفت های جراحی انکساری طی سه دهه گذشته و نگاهی بر افق آینده آنها پس از سال 2020 خواهم داشت. در این مطلب مروری خواهم داشت بر چگونگی تکامل جراحی ها و همچنین چگونه می توان بیش از اصلاح ساده عیوب  انکساری مثل میوپی (نزدیک بینی)، هایپروپی (دوربینی ) و آستیگماتیسم (بینایی کج و معوج) سایر اختلالاتی که باعث افت کیفیت بینایی می شوند را اصلاح کرد. جراحی انکساری لیزر عیوب انکساری با تغییر شکل قرنیه می تواند باعث کاهش انحرافات مرتبه بالا (high-order aberrations)، بهبود خیرگی و دید در شب شود. ادامه مطلب =>

جراحیهای چشم