آیا جراحی لیزر چشم ایمن و بی خطر است؟

(آیا عمل های جراحی لیزری چشم مانند لیزیک، لازک، فمتولیزیک، اسمایل، پی آر کی و ترانس اپیتلیال پی آر کی عوارض و خطراتی دارد؟)

متخصصان، جراحی لیزر چشم را یکی از ایمن ترین و موثرترین روش های جراحی انتخابی می دانند. اما خطرات واقعی چیست و اگر مشکلی پیش آمد، آیا می توان آن را برطرف کرد؟

آیا جراحی لیزر چشم بی خطر است؟ داستان امنیت لیزر چشم حکایت "فیل در تاریکی" مولوی است.

فیلی در اتاقی تاریک قرار داشته و مردم شهر که فیل ندیده بودند برای تشخیص ماهیت آن موجود به آن اتاق می‌رفته‌اند و از آن بازدید می‌کرده‌اند. به علت تاریکی اتاق، مردم مجبور بوده‌اند از حس لامسه استفاده کنند:

elephant-and-the-blind-menحکایت فیل در تاریکیفیلی اندرخانه‌ ای تاریک بود

عرضه را آورده بودندش هنود

از برای دیدنش مردم بسی

اندر آن ظلمت همی شد هر کسی

نکته‌ی مهمی که در داستان وجود دارد این است که: هر فردی بعد از لمس قسمتی از بدن فیل نظر خود را بازگو می کند و هیچ‌کس تصویر کلان فیل را ندیده است. ضمناً هیچ‌ کدام از آن افراد، حرف نادرستی نمی‌زنند؛ بلکه تنها بخشی از آن موجود را دیده‌اند.
در حالی که مشغول تحقیق در اینترنت هستید یا در حال خواندن نظرات کلینیک ها، صحبت با دوستان، خانواده و همکارانی که لیزیک کرده اند و در حال تصمیم گیری در مورد اینکه آیا خودتان تحت عمل لیزر چشم قرار  بگیرید، احساس اضطراب یا ترس طبیعی است. از این گذشته، شما به جراح چشم و فناوری اعتماد دارید.
شما این آمارها را خوانده اید - جراحی لیزر چشم برای اولین بار در سال 1987 انجام شد. بیش از 27 میلیون نفر در سراسر جهان این عمل را با درصد رضایت بالایی انجام داده اند. 99٪ افراد می توانند بدون نیاز به عینک روز بعد از جراحی رانندگی کنند.
اما خطرات واقعی چیست و اگر مشکلی پیش آمد، آیا می توان آن را برطرف کرد؟
متخصصان جراحی لیزر چشم را یکی از ایمن ترین و موثرترین روش های جراحی انتخابی می دانند. از آنجا که جراحی لیزر چشم یک عمل جراحی است، مانند سایر روشهای جراحی، خطرات خاص خود را دارد. خطر بروز یک عارضه جدی حدود 0.1٪ است. بیایید با درک اینکه این عمل جراحی شامل چیست شروع کنیم.

انواع عمل های جراحی لیزر چشم

تمام روشهای جراحی لیزر چشم ( لیزیک، فمتولیزیک، اسمایل، اپی لیزیک، لازک، پی آر کی و ترانس پی آر کی) شامل تغییر دائمی شکل قرنیه است که باعث می شود نور وارد چشم شود و بر روی شبکیه متمرکز شود. جراحی تحت بی حسی موضعی (قطره روی چشم) انجام می شود.

در هر فرد داوطلبی پس از معاینات کامل چشم پزشکی و بررسی های پاراکلنیکی شامل عکس برداری از قرنیه  بسته به شرایط کلی چشم و شغل و سن و جنس فرد، مناسب ترین عمل جراحی پیشنهاد می شود.

بعد از جراحی باید منتظر چه نتیجه ای باشم؟

هدف  عمل های لیزری اصلاح بینایی دستیابی به بهترین نتیجه بینایی با استفاده از ایمن ترین روش در کاهش وابستگی شما به عینک و یا لنز تماسی است. مطالعات FDA (سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا) گزارش داده است كه 95٪ از افرادی كه تحت عمل لیزر چشم قرار می گیرند، بینایی 20/20 یا بالاتر پیدا می کنند.
تمام جراحی ها باعث پاسخ طبیعی ترمیمی بدن می شوند و این پاسخ ترمیمی برای افراد مختلف، متفاوت است؛ زیرا بدن هر فردی سرعت بهببودی منحصر به فرد خود را دارد. زمان بهبودی بسته به فرد ممکن است از چند ساعت تا چند هفته یا چند ماه قبل از ایجاد ثبات کامل بینایی، متفاوت باشد. تفاوت بیماران در بهبود می تواند هم روند بهبود بینایی و هم نتیجه نهایی بینایی را تحت تأثیر قرار دهد و پیش بینی آن غیرممکن است. پس از انجام اولین بار عمل و حتی در صورت انجام اقدامات بعدی، ممکن است درجاتی از نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم داشته باشید. در این صورت، ممکن است برای برخی موارد یا بیشتر اوقات، به عنوان مثال رانندگی در شب و یا هنگام مطالعه، هنوز به عینک یا لنزهای تماسی نیاز باشد.

جراحی لیزر چشم تا چه اندازه بی خطر است؟

بیش از دو دهه است که عمل لیزیک انجام می شود و ثابت شده است که یک روش کاملاً ایمن، موثر و طولانی مدت است. در طی سالهای متمادی، عمل لیزیک پیشرفت های خوبی داشته است تا در جراحی بتواند ردیابی خودکار مردمک چشم، مرکزیت خودکار مردمک چشم و تجزیه و تحلیل و هدایت جبهه موج را برای جراح فراهم کند.
با وجود بهترین مراقبت ها، ممکن است عوارض و عوارض جانبی ایجاد شود. تمام روشهای جراحی لیزر چشم، خطرات زیادی را به همراه دارد.
ممکن است به خصوص در 48 ساعت اول پس از جراحی قرمزی، درد یا احساس جسم خارجی وجود داشته باشد. به شما یک رژیم دارویی شامل قطره های چشمی داده می شود و مهم است که داروها را به درستی مصرف کنید زیرا قطره باعث کاهش درد ، التهاب و خطر ابتلا به عفونت می شود.
ممکن است حساسیت به نور، تابش خیره کننده نور و نوسانات وضوح بینایی افزایش یابد. این علائم معمولاً در طی دوره تثبیت طبیعی از یک تا سه ماه بروز می کند اما به ندرت ممکن است دائمی باشد.
خشکی چشم در چند ماه اول پس از جراحی لیزر چشم بسیار شایع است و در اکثر موارد این مشکل در طی  6 ماه برطرف می شود. به دنبال روش لیزیک، خطر سوزش چشم در ارتباط با خشک شدن سطح قرنیه افزایش می یابد. این به دلیل کاهش موقتی تولید اشک در نتیجه جراحی است. اگر این علائم به خودی خود اصلاح نشود، ممکن است نیاز به استفاده مکرر از اشک مصنوعی و یا بستن دهانه های مجرای اشک در پلک باشد.
اصلاح بیش از حد مورد نظر یا کمتر از حد مورد نظر ممکن است رخ دهد (3٪ از بیماران) و باعث دور بینی یا نزدیک بینی یا افزایش آستیگماتیسم شود. در بیشتر موارد این عرضه قابل درمان است اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد. جراحی های ترمیمی (معالجه مجدد) زمانی می توانند انجام شوند که بینایی شما پایدار باشد و جراح چشم های شما را دوباره ارزیابی کند و با پیشرفت روند جراحی، این موضوع را با شما در میان بگذارد. جراحی تقویتی می تواند به طور معمول حدود 3 ماه پس از جراحی اصلی انجام شود.
پس از جراحی انکساری، تعداد کمی از بیماران دچار خیرگی نور، پخش ستاره ای شکل یا  هاله در اطراف چراغ ها یا سایر مشکلات بینایی در نور کم می شوند که ممکن است توانایی رانندگی در شب یا خوب دیدن در نور کم را مختل کند. اگرچه دلایل مختلفی برای این مشکلات وجود دارد، ممکن است خطر در بیمارانی که درجه بالایی از اصلاح دارند افزایش یابد. برای بیشتر بیماران، این یک وضعیت موقتی است که با گذشت زمان کاهش می یابد یا با استفاده از عینک شب یا قطره چشمی قابل اصلاح است.
بعد از انجام لیزیک روی یک چشم ممکن است مشکل "تعادل" بین دو چشم وجود داشته باشد، اما چشم دیگر این مشکل را ندارد. این پدیده آنیزومتروپی نام دارد و می تواند باعث خستگی چشم شود و قضاوت درك فاصله یا عمق را دشوارتر كند.
بعد از لیزیک، ممکن است چشم در برابر ضربه آسیب پذیر باشد. مانند زخم هر جای دیگر بدن، قرنیه در محل برش فلپ لیزیک حداقل برای 3 ماه پس از عمل، نسبت به قبل از عمل استحکام کمتری دارد و باعث آسیب دیدگی چشم در برابر ضربه می شود. هنگام شرکت در ورزش یا فعالیتهایی که احتمال تماس توپ، پرتابه ، آرنج ، مشت یا سایر ضربات های آسیب زا با چشم وجود دارد، استفاده از عینک محافظ توصیه می شود.
عوارض جدی دیگر از جمله عفونت ها بسیار نادر است (0/0٪ <) و پیشنهاد می کنیم در صورت نگرانی این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید.
گاهی اوقات ممکن است در ارتباط با  فلپ عوارضی ایجاد شود. فلپ ناقص (0.5٪ <). اگر این عاضه اتفاق بیفتد، احتمال دارد قسمت لیزر این روش به تعویق بیفتد تا زمانی که قرنیه فرصت بهبودی کافی را داشته باشد تا دوباره فلپ ایجاد کنیم.
این عوارض جدی می تواند منجر به ایجاد جوشگاه و کدورت و کاهش بینایی شود. از بین بردن اسکار با جراحی بیشتر امکان پذیر است. خوشبختانه تا کنون هیچ کس در کلینیک ما از نظر جراحی لیزر چشم دچار عارضه جدی نشده است و هیچ کس نیازی به جراحی برای از بین بردن جای زخم نداشته است.
مهم است که بعد از جراحی لیزر چشم، چشم خود را مالش ندهید زیرا این امر باعث جابجایی یا چین و چروک فلپ قرنیه می شود. اگر این وضعیت اتفاق بیفتد چشم شما ناراحت می شود و بینایی شما بدتر می شود. جراح شما به عنوان بخشی از نظارت بر پیشرفت بهبودی، این مورد را بررسی می کند. اگر جابجایی فلپ سریعاٌ تشخیص داده شده و به سر جای اولش بازگردانده شود، بینایی به طور کامل بازیابی می شود. بهبود نامنظم فلپ می تواند منجر به اعوجاج قرنیه شود. اگر این اعوجاج در بینایی تاثیر شدید داشته باشد، ممکن است پیوند لایه ای یا کامل قرنیه برای ترمیم قرنیه لازم باشد.
عوارض بسیار نادر دیگری که بینایی را تهدید می کند عبارتند از: عفونت ، تورم قرنیه، نازک شدن قرنیه (اکتازی)، سوراخ شدن قرنیه، مگس پران ، جدا شدن شبکیه ، خونریزی ، انسداد وریدی و شریانی و قوز قرنیه.

چگونه می توانم از بروز این عوارض برایم جلوگیری کنم؟

از بسیاری از عوارض و علائم ذکر شده می توان اجتناب کرد یا آنها را مدیریت کنیم:
24 ساعت اول بعد از عمل از عینک آفتابی استفاده کنید.
هرگز چشم خود را مالش ندهید.
رژیم تجویز شده قطره چشمی را که به شما داده می شود دنبال کنید.
از قطره های اشک مصنوعی برای روانکاری چشمان خود استفاده کنید تا احساس خشکی چشم کاهش یابد.
در ویزیت های بعدی خود شرکت کنید.

ما می فهمیم که این لیست خطرات می تواند ترسناک باشد، به همین دلیل معتقد هستیم که شناختن و انتخاب جراح بسیار مهم است.  بنابراین راحت می توانید در مورد هر گونه نگرانی قبل، حین و بعد از جراحی صحبت کنید. دکتر نادری بیش از 24 سال است که عمل جراحی چشم بخصوص اعمال لیزری اصلاح بینایی را انجام می دهد و در اولین پیش ارزیابی، جراحی و تمام ویزیت های بعدی شما را ملاقات می کند. از این رو تصمیم به انجام عمل در کلینک هایی که شهرت پیدا کرده اند اما شما  پزشکتان را از قبل نمی شناسید و یا برای صرفه جویی در هزینه ها، انجام عمل لیزر چشم توسط افراد یا کلنیک هایی که با تبلیغات انبوه و کاذب اقدام به بیماریابی می کنند و با دستگاههای لیزر خارج از رده گاهاً تا نصف قیمت اقدام به عمل شما می کنند، می تواند بسیار خطرناک و جبران ناپذیر باشد.  چشم و بینایی هدیه است از خالق هستی که نمی توان آن را به هر کسی سپرد. در صورت داشتن هرگونه سوال در هر زمان ، تکنسین های چشم پزشکی با دانش ما، شما را در هر مرحله راهنمایی می کنند.

جراحیهای چشم