پیرچشمی

سوالات رایج درباره پیرچشمی

پيرچشمي چیست؟

سوالات رایج درباره پیرچشمی Presbyopia Frequent Asked Questionsپیرچشمی از دست دادن برگشت ناپذیر توانایی تطابق عدسی طبیعی چشم است که به دلیل افزایش سن رخ می دهد. پیرچشمی نوعی عیب انکساری است که باعث می شود افراد میانسال و مسن نتوانند اشیاء را از نزدیک ببینند. در هنگام مطالعه و یا دیدن اشیاء نزدیک، عدسي با تغيير انحنای خود اين امکان را ايجاد مي‌نمايد که بتوانيم اجسام نزديک را بخوبي ببينيم. با افزایش سن در سنین بالای 40 سال قدرت تغییر شکل عدسی چشم برای تمرکز تصاویر بر روی پرده شبکیه کاهش می یابد و در نتیجه پیرچشمی بروز می کند. (اطلاعات بیشتر ....)                                                                                                                                                             

نقش عدسی طبیعی چشم در ایجاد پیرچشمی چیست؟

عدسی طبیعی چشم تقریباً یک سوم قدرت تمرکز چشم را تأمین می کند. لنز انعطاف پذیر است و انحنای آن می تواند تحت تأثیر جسم مژکانی تغییر کند. وقتی انحنا را تغییر می دهد، لنز ضخیم تر می شود و قدرت آن افزایش می یابد تا چشم بتواند روی تصاویر در فواصل مختلف تمرکز کند. این تغییر در تمرکز، تطابق نامیده می شود. وقتی چشم ما به فاصله کمی از ما به چیزی نگاه می کند، جسم مژگانی ما منقبض می شود و این باعث شل شدن رشته های آویزان کننده (زنول های)  لنز می شود که لنز را در جای خود نگه می دارند و لنز ضخیم می شود. وقتی چشم به تصاویر دور نگاه می کند، جسم مژگانی شل می شود، زونول های لنز به عقب کشیده می شوند و ضخامت لنز کاهش می یابد و این کار باعث می شود تصاویر دورتر روی شبکیه قرار بگیرند.                                                                                                                                                                                                                                                      

با گذشت زمان، لنز مقداری از قابلیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. این از دست دادن باعث می شود چشم توانایی تمرکز روی اشیا  نزدیک را از دست بدهد. این وضعیت به عنوان  پير چشمي شناخته می شود. (اطلاعات بیشتر ....)

نقش اجسام مژگانی چشم در تطابق و بروز پیرچشمی چیست؟

جسم مژگانی (ciliary body) بخش ضخیم لایه میانی (لایهٔ عروقی) چشم است که حد فاصل مشیمیه و عنبیه است.جسم مژگانی از ماهیچه مژگانی و زوائد مژگانی تشکیل شده‌است. سطح پشتی جسم مژگانی دارای فرورفتگی و برآمدگی‌های متناوب و منظمی است. از عمق فرورفتگی‌ها، رشته‌هایی به نام رباط آویزان‌کننده خارج شده، به عدسی می‌چسبد. سر دیگر این رشته‌ها به عضلات مژگانی چسبیده است. انقباض عضلات مژگانی باعث تغییر تحدب عدسی و تطابق می‌شود. این عضلات توسط اعصاب پاراسمپاتیک زوج سوم، عصب‌دهی می‌شوند. (اطلاعات بیشتر ....)

در چه سنی افراد به طور معمول به پیرچشمی مبتلا می شوند؟

پیرچشمی معمولاً ابتدائاً بین 40 تا 45 سالگی احساس می شود و تا حدود 65 سالگی به مرور بدتر می شود. ممکن است زمانی متوجه پیرچشمی شوید که کتاب و یا روزنامه ای را در دست بگیرید تا بتوانید آن را بخوانید. یک معاینه چشم پزشکی می تواند پیرچشمی را تایید کند.  (اطلاعات بیشتر ....)

پیرچشمی زودرس چیست و چه عواملی در بروز آن دخالت دارند؟ 

پیرچشمی زمانی زودرس در نظر گرفته می شود که علائم آن قبل از 40 سالگی شروع شود. اگر در انجام کارهای نزدیک مشکل دارید یا متوجه شدید که تلفن یا تبلت خود را دورتر از صورت خود نگه داشته اید، ممکن است به دلیل پیرچشمی باشد. هر زمان که متوجه تغییراتی در بینایی شدید، مهم است که به چشم پزشک مراجعه کنید. (اطلاعات بیشتر ....)

پیرچشمی چگونه شروع می شود؟

آیا در تمرکز روی کتاب ها، مجلات یا صفحه نمایش های دیجیتال با مشکل رو به افزایشی روبرو هستید؟ شاید متوجه شده اید که روزنامه ها یا منوهای رستوران را دورتر از صورت خود نگه داشته اید تا حروف ریز را واضح تر ببینید؟ اگر این رفتار آشنا به نظر می رسد و حدوداً 40 سال سن دارید، ممکن است مشکلات بینایی شما به دلیل پیرچشمی باشد. (اطلاعات بیشتر ....)

علت پیرچشمی  چیست وچه چیزی باعث پیرچشمی می شود؟

با افزایش سن، عدسي چشم شما سخت تر و انعطاف ناپذیرتر می شود و در نتیجه نور دقیقا بر  روی شبکیه متمرکز نمی شود. این امر باعث می شود اشیاء نزدیک تار به نظر برسند.
به گفته دیگر، پیرچشمی زمانی اتفاق می افتد که عدسی طبیعی چشم شما انعطاف کمتری پیدا می کند و دیگر نمی تواند روی اشیاء از نزدیک تمرکز کند. (اطلاعات بیشتر ....) 

چگونه می توانم از پیرچشمی پیشگیری کنم؟

همانگونه که نمی‌توانید از پیری جلوگیری کنید، از پیرچشمی نیز نمی توان پیشگیری کرد. اما اقدامات روزمره‌ای وجود دارد که می‌توانید برای تقویت سلامت چشم خود و کاهش سرعت بدتر شدن آن با افزایش سن انجام دهید. اگر چشم ها را از نظر سلامتی در وضعیت مطلوب نگه داریم، ممکن است خطر ابتلا به سایر مشکلات چشمی جدی تر مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) را کاهش دهیم. (اطلاعات بیشتر ....)

تفاوت پیرچشمی با دوربینی چیست؟

پیرچشمی و دوربینی دو عیب انکساری رایج چشم هستند که می توانند بر توانایی فرد برای دیدن واضح تأثیر بگذارند. پیرچشمی یک بیماری مرتبط با سن است که معمولاً در افراد بالای 40 سال رخ می دهد، در حالی که دوربینی یک عیب انکساری است که در آن اجسام دور ممکن است راحت تر از اجسام نزدیک دیده شوند. در این مقاله، ما این دو حالت را با هم مقایسه خواهیم کرد و بررسی خواهیم کرد که چگونه درمان های مناسب می توانند به اصلاح آنها کمک کنند.
مراقبت های چشمی مناسب و معاینات منظم چشم به منظور شناسایی و رفع عیوب انکساری بسیار مهم است. اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، مراجعه به چشم پزشک برای معاینه چشم و دریافت درمان مناسب ضروری است. (اطلاعات بیشتر ....)

تفاوت بین پیرچشمی و نزدیک بینی چیست؟

نزدیک بینی و پیرچشمی دو عیب انکساری بسیار رایجی هستند که تمرکز صحیح تصاویر بر روی شبکیه را برای فرد مشکل می کنند. نزدیک‌بینی معمولاً در سال‌های اول، به‌ویژه پس از چهار سالگی ظاهر می‌شود و پیرچشمی اغلب از سن 45 سالگی به بعد همه را درگیر می‌کند. نزدیک بینی و پیرچشمی نقص های بینایی بسیار متفاوتی هستند، تا جایی که چشم نزدیک بین در دید دور و چشم مبتلا به پیرچشمی برای دید نزدیک مشکل دارد. (اطلاعات بیشتر ....) 

علائم و نشانه های پیرچشمی چیست؟

علائم و نشانه های پیرچشمی شامل خستگی چشم، سردرد و خستگی هنگام کار نزدیک است. یکی از نشانه های بارز پیر چشمی این است که فرد مجبور است نوشته ها را دور نگه دارد تا بتواند آنها را بخواند. (اطلاعات بیشتر ....)

پیرچشمی چگونه تشخیص داده می شود؟

چشم پزشک طی معاینه کامل چشم پزشکی، که شامل ارزیابی عیوب انکساری و معاینه سلامت چشم است، پیرچشمی را تشخیص می دهد. ارزیابی انکسار مشخص می کند که آیا نزديک بيني، دور بيني، آستيگماتيسم یا پیرچشمی دارید. علاو بر کنترل سایر بیماریهای چشمی، چشم پزشک با کمک تست استاندارد بینایی میزان پیرچشمی شما را تعیین خواهد کرد.
چشم پزشک عیب انکساری چشمتان را تعیین و نسخه عینک مناسب را تجویز خواهد کرد. در طی معاینه از شما خواسته می شود که بگویید با کدام عینک بهتر می بینید. همچنین چشم پزشک در مورد مناسب ترین روش جراحی پیر چشمی به شما اطلاعات خواهد داد. (اطلاعات بیشتر ....)

 از دانش ما در مورد پیرچشمی چه چیزی واقعیت دارد و چه چیزی افسانه است؟

پیرچشمی از دست دادن بینایی نزدیک ناشی از سن است که زمانی رخ می دهد که خاصیت ارتجاعی عدسی طبیعی چشم شروع به کم شدن می کند. علت آن سفت شدن و افزایش اندازه عدسی طبیعی چشم است که تمرکز از نزدیک را دشوار می کند. به همین دلیل است که از اواخر دهه 30 تا اوایل دهه 40، بسیاری از افراد منوها را از صورت خود دور نگه می دارند یا هنگام نگاه کردن به تلفن خود از عینک مطالعه استفاده می کنند. وقتی دید شروع به تغییر می کند، طبیعی است که احساس سردرگمی کنید. اما نترسید، ما قصد داریم به رفع تصورات غلط در مورد پیرچشمی کمک کنیم! (اطلاعات بیشتر ....)

پیرچشمی را از چه راه هایی می توان درمان کرد؟

چشم پزشک بسته به شرایط  ممکن است برای اصلاح پیرچشمی،  روش خاصی را پیشنهاد کند. روش های مرسوم درمان پیر چشمی شامل استفاده از عینک، لنز های تماسی، استفاده از قطره های پیرچشمی و اعمال جراحی است. (اطلاعات بیشتر ....)

آیا می توانم با تمرینات چشمی از پیرچشمی پیشگیری یا پیشرفت آن را معکوس کنم؟

پیرچشمی از دست دادن طبیعی دید نزدیک است که به دلیل تغییر عدسی با افزایش سن رخ می دهد. بسیاری از مردم در حدود سن 40 سالگی شروع به کاهش بینایی نزدیک مرتبط با سن می‌کنند. اگر زمان زیادی را جلوی صفحه نمایش می گذرانید، ورزش هایی برای جلوگیری از خستگی چشم یک عادت هوشمندانه است، اما ورزش های چشمی علائم پیرچشمی را بهبود نمی بخشد. عینک مطالعه محبوب ترین گزینه برای درمان پیرچشمی است، اما اگر از ظاهر یا دردسرهای عینک خوشتان نمی آید، می توانید با چشم پزشک خود در مورد سایر درمان های پیرچشمی که از نظر بالینی اثبات شده است مشاوره کنید. (اطلاعات بیشتر ....)                                                                                                                                                                                                                                                                    

برای اصلاح پیرچشمی چه عینکی مناسب تر است؟         

 رایج ترین عینک ها برای اصلاح پیر چشمی، عینک های دید نزدیک،  عینک هایی  دوکانونی و تدریجی است. عینک نزدیک بری مطالعه و دیدن اشیاء نزدیک استفاده می شود.

عینک دو کانونی به این معنی است که فرد در دو نقطه می تواند تمرکز کند و شفاف ببیند: یکی دید دور و دیگر دید نزدیک. قسمت اصلی عینک برای دید دور طراحی شده است و قسمت پایین عدسی عینک که قدرت انکساری بیشتری دارد، برای دید نزدیک است.
عدسی عینک های تدریجی مثل عینک دوکانونی است اما به صورت تدریجی بینایی را از فاصله دور تا نزدیک اصلاح می کند؛ بدون اینکه خط قابل رویتی داشته باشد.
  انتخاب دیگر عینک های مطالعه است. بر خلاف عینک های دو کانونه و تدریجی که اکثر افراد در طول روز می زنند، عینک ها مطالعه فقط برای کار نزدیک استفاده می شوند. (اطلاعات بیشتر ....)

 آیا برای اصلاح پیرچشمی می توان از لنزهای تماسی استفاده کرد؟

با استفاده از لنزهای تماسی چند کانونی که از انواع مواد نافذگاز و لنزهای نرم ساخته می شوند، می توان پیرچشمی را درمان کرد. روش دیگر اصلاح پیرچشمی با استفاده از لنز تماسی، اصلاح تک چشمی است. به این معنی که یک چشم برای دید دور و چشم دیگر برای دید نزدیک اصلاح می شود. مغز تدریجا عادت می کند که از یک چشم برای دید نزدیک و از چشم دیگر برای دید دور استفاده کند. در حالیکه برخی افراد از این روش راضی هستند، بعضی دیگربه علت کاهش بینایی و از بین رفتن درک عمق (دید سه بعدی) از این روش ناراضیند. (اطلاعات بیشتر ....)

آیا با جراحی می توان پیرچشی را درمان کرد؟

در سالهای گذشته تلاش های زیادی برای اصلاح پیرچشمی به کمک روش های مختلف جراحی صورت گرفته است. این روش ها بسیار متنوع بوده و شامل کراتوپلاستی هدایتی، لیزیک پیرچشمی، لیزر اینتراکور، لیزر سوپراکور، کارگذاری کمرا، کارگذاری انواع لنز های داخل چشمی و ... می باشد. (اطلاعات بیشتر ....)
 

فیلم پیرچشمی Presbyopia video

 

جراحیهای چشم